läsutmaning 2008

Detta år vill jag främst komma ihåg att njuta av mitt läsande. Min läsning är min hobby, inte mitt yrke. Att inte skämmas när det blir mycket "confort reading" en period och njuta av vad det nu är som faller i mig i smaken en viss dag är en del av det. Jag har försökt samla min målsättning i fem punkter. De flesta av de här måsättningarna uppfyller väl inte direkt SMART-kriterierna, men jag funderar på att låta dem vara vägledande i mitt val av böcker. De speglar inte heller innehåll (ex viss genre eller författarskap), utan bara form för läsandet. En läsutmaning med mycket manöverutrymme, alltså!

1. Jag vill inte läsa ut några "ettor" eller "tvåor" 2008. Livet är för kort för att läsa dåliga böcker och jag har ingen skyldighet att läsa ut dåliga böcker. Så det så!

2. Jag vill läsa de böcker jag köper. Visserligen har jag plats för många böcker, och jag lägger inte ner mer än vad andra gör på sin hobby, men det försvarar i sig inte högar av aldrig lästa böcker. Kanske ska börja hålla koll på vilka böcker jag läser också?

3. Jag vill läsa en bok tre gånger. En utmaning som är kvar från förra året. Jag vill kunna fördjupa min läsning!

4. Jag vill samla på mig fem-böcker, Lotta-böcker och Balderson-böcker. Tänk om jag hinner få någon av samlingarna komplett under året!

5. Jag ska göra ett allvarligt försök att strukturera upp och skriva den där boken.

Kommentarer
Postat av: Pi

God fortsättning!
Jag är helt med dig på 1:an. Ibland ramlar jag tillbaka i mitt gamla trista beteende där jag inbillar mig att jag är tvungen att läsa ut varje bok jag påbörjat. Det är ju enormt fånigt! Du har helt rätt. Livet är för kort för dåliga böcker!

Postat av: Anna

Hej! Och gott nytt år!

Jag gillar dina målsättningar. Att läsa en bok tre gånger är bra. Jag har läst min favvo Stolthet och fördom och hittade nya infallsvinklar eftr några gånger. Med lite hjälp av litteratur nu under studierna där andra analyserat har jag fått hjälp in i tänket. Men det är svårt tycker jag.

Jag ska också fortsätta med mina Fem-böcker, Lotta-böcker och Kitty-böcker. Bo Baldersson har jag faktiskt startat med. har en! Men den är utlånad nu...Hmm, dags att be o får tillbaka kanske?

2008-01-01 @ 18:52:56
URL: http://bloggenomkittydrew.blogspot.com/
Postat av: Amoroso

Bra idé! Håller på att förkovra mig i allas mål för det kommande året för att bäst utforma mina egna. Det här med samlingar är ju verkligen ett mål i sig.. Att slutföra en och annan samling. Verkligen bra idé!

2008-01-02 @ 06:37:19
URL: http://amoroso-mildasanger.blogspot.com/
Postat av: Johanna/bokidioten

Pi: ja, det är en av de insikter jag har fått under året. Jag har ingen skyldighet att läsa ut eller behålla böcker! Det känns verkligen befriande!

Anna: jag avundas dig dina verkltyg för att läsa litteratur! Jag anar ibland att det finns så mycket mer att upptäcka i böckerna jag läser, men kommer inte åt det! Irriterande!

Amaroso: jag var inne och tittade på dina läsmål. Det verkar spännande! Och utmanande att börja sätta tänderna i röda rummet. Det är ju en av de där böckerna man borde ha läst!

2008-01-02 @ 16:52:06
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Anna

Vad glad jag blev för din kommentar. Jag har svarat på din utmaning nu. Bättre sent än aldrig? :)

2008-01-02 @ 20:23:57
URL: http://bloggenomkittydrew.blogspot.com
Postat av: Johanna/bokidioten

Jo, och framförallt över jul behöver man ju inte göra något, eller hur!

2008-01-06 @ 19:40:43
URL: http://www.bokidioten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback