Tindalos

Tindalos
John Ajvide Lindqvist


Tindalos finns att
ladda nerdn.se, i en uppläsning av författaren. Vera, 35 år, är läkare, mamma och duktig perfektionist. Hon är gift med Mattias och otillfredställd med sig själv men ytligt har familjen just det liv de önskar sig. Flera kapitel ägnas åt att skapa vardagen, det vardagliga, i det liv familjen lever. Men riktigt harmonisk är aldrig Vera och det är skönt: jag undviker att identifiera mig med henne.

Tindalos är otäck. Jag sträckläser men under stigande obehag. Den klassiska frågan vid skräck som verkligen berör knackar på: kommer monstren inifrån eller finns de på riktigt? Och de verkligt otäcka monstren kommer ju inifrån. Ingen är så farlig som en själv. Först i det sista kapitlet får vi svar på frågan.

Temat duktiga flickor får sig också en duvning. Vi får förstå varför Vera är duktig och tanken att de riktigt duktiga är inte avundsvärda slår mig.

Vi får följa Veras sammanbrott - och genombrott . En extra udd är att hon hela tiden också är förälder och jag sitter och tänker på döttrarna, hur mår de? Hur klarar de sig?

Kommentarer
Postat av: My

I have surfed to your site accidentally and can not break away from it. It is really great!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback