Tio små negerpojkar

Tio små negerpojkar
Agatha Christie


Det här är en av de första Agatha-Christie-böcker jag läser. Jag nästintill sträckläste den, satte ett gem vid ramsan om de tio negerpojkarna och ett annat gem vid listan på de tio karaktärerna och vad de anklagas för.

Tio människor som inte känner varandra lockas ut till en ö, eller snarare en klippa, utanför Devons kust. De inkvarteras i ett nybyggt hus. Efter en lyxmiddag får de via en grammofoninspelning veta namnet på den person de vars död de anklagas för att ha vållat. Personerna är mycket olika sinsemellan och inom kort börjar de dö enligt beskrivningarna i ramsan om tio små negerpojkar. Det finns ingen annan på ön och ingen kan ta sig dit - eller därifrån. Någon på ön måste vara mördaren.

Så mycket mer kan man egentligen inte säga utan att det blir en spoiler. Det märks att boken har ett par decennier på nacken: det finns elström men inte elspis. Det är självklart för alla - också sedan morden börjat och de alla, bildiligt talat, sitter i samma båt - att betjänten och hans hustru ska fortsätta att passa upp dem. Det faktum att boken handlra om negerpojkar (senare upplagor byter gärna titel på boken) är också ett tidstypiskt tecken.

Fokus ligger på gåtan, vem är mördaren och hur kan h*n bära sig åt? Lite, men ganska lite, krut läggs på karaktärerna och hur de hanterar den alltmer mardrömslika situationen. Det är intressant att tänka på hur samma idé skulle kunna genomföras på andra sätt utifrån genre (skräck-boken skulle fokusera på stormen och nattliga promenader, kusliga stämningar, människor som går ut och inte kommer in igen, etc).
 
SPOILER-VARNING

En tankeväckande tråd är att människorna  mördas efter hur allvarliga deras brott uppfattas att vara. I samtliga fall är det vållande till annans död som av en eller annan anledning inte kan tas upp i domstol. Jag sitter och funderar på de brott de tio har begåtts, på vilka som jag tycker är allvarligare än andra. Går det att rangordna brott och skuld?

Få andra infallsvinklar på sparks.com!

Kommentarer
Postat av: Pysseltanten

Jag var inte särskilt gammal då jag läste just den här berättelsen. Jag minns inte särskilt mycket av den, men jag minns hur fruktansvärt skrajsen jag var då jag läste!

2008-01-13 @ 19:16:38
Postat av: Johanna/bokidioten

ta och läs om den och se vad du ser i den som vuxen! Jag upplevde den som ganska beskedlig - men jag har väl läst så mycket mer explicit vid det här laget.

Postat av: Gealach

Jag läste den när jag gick på högstadiet, har tänkt läsa om den ett par gånger, men eftersom jag fortfarande kommer ihåg vem mördaren är så har jag låtit bli. Kanske ska jag läsa om den i alla fall, man lägger ju märke till så mycket saker när man vet...

2008-01-14 @ 22:05:51
URL: http://gealach.blogg.se
Postat av: Johanna på bikidioten

Jag
tror att den faktiskt kan vara än roligare när man vet vem som är mördaren! Då kan man ju se hur AC bygger upp historien och kolla om det verkligen håller!

2008-01-15 @ 08:33:03
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: King

älskar dennaa bok ^^ min favvo ^^ läst den 7 gånger nu ^^

2010-10-13 @ 22:05:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback