Kinesen

Kinesen
Henning Mankell

Detta är en riktig pageturner. Det är en deckare, men med en lite annorlunda uppbyggnad. Själva mordgåtan är lika otäck som raffinerad: i en ångerländsk by hittas alla invånare utan tre mördade en morgon. Skorstenarna hade slutat ryka. Men varför var de mördade? Boken är en jakt på, och utveckling av, ett annorlunda motiv. HK väljer att dela upp boken i olika delar: en del som är förlagd till Sverige (Huddiksvall och Helsingborg), en som är förlagd till ett förflutet USA, en tredje del utspelar sig i ett förflutet Kina, den sista delen i ett nutida Kina. Detta grepp irriterar mig. Jag längtar tillbaka till Huddiksvall, vill följa fler av trådarna därifrån. HK vågar också låta bli att knyta ihop hela säcken på slutet. Jag kommer på mig själv med att, flera dagar efter att jag läst färdigt boken, undra vad som hände med x eller y. 

Ibland när jag ser en skräckfilm kan jag sitta i soffan och, i en blandning av upphetsning och irritation, fundera på varför huvudpersonen nödvändigtvis måste återvända in i det tomma huset eller gå ut ensam när det är så uppenbart att det inte alls blir bra så. Samma sak tänker jag gång på gång vad gäller vår huvudperson, den medelålders domaren Birgitta Roslin. Gång på gång sticker hon iväg utan att berätta för andra vad hon kommit på eller vart hon ska, väljer att göra saker själv istället för att tala om för myndigheterna och så vidare. Ett lite för enkelt trick för att utsätta henne för fara och läsaren att läsa vidare.

En sista sak: MK gör karaktärsbeskrivningen enkel för sig.  Han ger varje person precis tillräckligt många egenskaper för att de inte ska bli pappfigurer, men inte tillräckligt för att de ska bli komplexa, intressanta.

Kommentarer
Postat av: Bokmania/Ivana

Jag håller just på att läsa den, är kanske 100 sidor in i boken och hoppas att jag blir fast nån gång. Än så länge hänger jag ganska löst.Vi får se.

Postat av: Johanna/ bokidioten

ojdå! Om vi tycker lika har du just läst den bästa delen av boken... Jag ser fram emot att se hur du gör!

2008-08-07 @ 20:15:40
URL: http://www.bokidioten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback