Cherry Ames - översköterska

Cerry Ames - överssköterska
Helen Wells

Sist jag lämnade Cherry Ames hade hon precis lämnat tiden som provelev vid Spencers och nu, ett tu tre -är hon översköterska. Det är vådan av att missa ett par böcker i mitten när man läser.


Cherry Ames är fortfarande ung men blir här utsedd till översköterska på prov. Långt ifrån vardagen på ett ordinärt sjukhus befinner hon sig här på ett fältsjukhus en bit från fronten.


Mest intressant är hur kriget skildras och sjuksköterskornas (läs kvinnornas) roll i det. Cherry Ames och hennes sjuksköterskor är inte bara sjuksköterskor, de är även soldater. Och det upprepas gång på gång i boken. Det syns också i hur de har dubbla ranger - dels medicinska (det är skillnad på sjukskötare, sjuksköterskor, översköterska, läkare) dels den militära (nu har jag lärt mig att en överste står över en major i rang. Och självklart är det en läkare som är major medan en översköterska får nöja sig med att vara löjtnant). I boken får vi lära oss att kvinnor har en roll att fylla i kriget, och det är en viktig roll. På så sätt försöker boken förstärka sjuksköterskeyrkets professionalism.


Boken kan läsas som ett samtidsdokument. Dels i hur man försöker höja sjuksköterskeyrkets status och kopplingen till kriget (även sjuksköterskor är soldater), dels i skildringen av fienden, japsen, som framställs som omänsklig.


Boken tar också upp vådan av att vara ung och söt men samtidigt kompetent, vilket gjorde mig mycket glad.



Boken är spännande och jag tror att HW har gjort efterforskningar för att skildra händelserna på den tropiska ön så bra som möjligt.


Kommentarer
Postat av: JoVi

Tittar in för att läsa lite :)

Cherry Ames har jag aldrig läst, men jag tror mina föräldrar hade en sån...(?)

Ha en bra vecka! :)

Postat av: Johanna/ bokidioten

vad roligt att se dig igen! Snubblar du över en Cherry Ames är det mycket trevlig läsning. Och en trevlig vecka till dig med!

2008-03-18 @ 07:10:16
Postat av: Charlotte

Du får gärna låna resterande böcker av mig, jag har inte riktigt alla men nästan. Hej JoVi förresten.

2008-03-19 @ 21:32:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback