Stockholmssägner

Stockholmssägner
Danny Wattin


Åh, vilken bok! Varför, varför är den inte längre! Det här är årets främsta kandidat till titeln årets mest oväntade favoritbok. DW har gjort ett antal novelletter som passar ihop om man tittar på dem ur ögonvrån. DW skidrar personer i ett Stockholm som delvis är vårt eget och han ger ett helt nytt perspektiv på gud och livet och samtidigt ger han oss en tankeväckande bild på
vår samtid.


Jag tänker på boken, jag har till och med skissat en mindmap för att försöka förstå hur berättelserna hänger ihop. Ett par ord på baksidan, att berättelserna är short-cuts inspirerad, får mig att leta efter kopplingar. Och år Eva i berättelsen om xx samma som Eva i berättelsen om xx?  

Boken stannar hos mig även sedan jag läst ut boken sedan länge. Jag behöver väl knappast nämna att jag verkligen slukade den? Det här är en bok som speglar vår samtid. Och som sedan kan ge en bild av vad som kanske utmärker vår tid. På så sätt kan boken ge en tankeställare om det för givet tagna i vår tid.

Mer om boken, till exempel ett extra kapitel, finns här. Blaskan har skrivit om boken, så också exempelvis Hovberg.


läs den!

Kommentarer
Postat av: Mattias B

Jag håller med dig, det är häftigt när man börjar koppla ihop historierna med varandra. Det blir som ett extra lager i boken - ett lager som författaren nödvändigtvis inte själv skapar utan där läsaren plötsligt får makt över texten.
Läste du pocketutgåvan av boken? I bonusmaterialet finns en väldigt doft-, färg- och stämningsrik text om en festival som Danny var med på. Jag gillar den skildringen.
Och så måste jag förstås tipsa om hans roman, Vi ses i öknen. Även den finns i pocket nu. Det finns så få svenska författare som blandar realism och absurdism och där gränsen däremellan ibland är nästan osynlig.

Postat av: Johanna/ bokidioten

Ja, jag hade turen att hitta den i pocket. Den här boken förtjänar verkligen mer uppmärksamhet! TAck för tipset om hans roman, får börja hålla utkik efter den.

2008-03-21 @ 19:52:13
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: Eskilkaia

Wicked site. Keep up the excellent and creative work.

2010-12-01 @ 12:32:57
URL: http://eskilkaia.20six.fr

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback