Babylons gator

Babylons gator
Carina Burman


Den här boken var en oväntad godbit! Jag hade sedan länge ignorerat CB eftersom jag blandat ihop henne med Carina Rydberg. Nu vet jag bättre.

Babylons gator är en historisk roman som är gediget situerad i 1851 års London. Den kända författarinnan Euthanasia Bondeson (jag blir, efter CBs efterord, nyfiken på om är fiktiv eller inte?) reser tillsammans med sin sällskapsdam Agnes till London, blandannat för att besöka världsutställningen. Euthanasia Bondeson  skriver på sin nya roman men blir snart indragen i en serie mord och försvinnanden med kopplingar till såväl Londons slum som gyllende salonger.

Detta är en deckare, och säkerligen är den läsvärd som deckare. Men bokens riktiga förtjänster ligger på andra plan. CB har en förmåga att genom sitt språk få oss att känna som om boken verkligen var skriven i mitten på artonhundratalet. Hon använder ord och begrepp som jag upplever som tidstypiska. Hon har lagt ner mycket möda på att få detaljer rätt - beskriver klädesplagg och seder jag inte haft en aning om.  Jag upplever när jag läser henne att jag får tillgång till artonhundratalets London och flera personer vi träffar och hon nämner är historiska personer, såsom exempelvis Dickens och systrarna från Yorkshire. Jag inser att boken utspelar sig lite för tidigt för att peta in en fiktiv Sherlock Holmes, men han skulle gjort sig förträffligt i sällskapet.

Är du intresserad av Londondimma som är tjock nog att skära med kniv, skökor och mollyhouses är det här en bok du bara inte ska missa!

Kommentarer
Postat av: Full bokhylla

Åh, har du missat CB - vilken tur att du upptäckt henne!! Det finns fler böcker i den serie du nu påbörjat, men framför allt finns ju Den tionde sånggudinnan. Den är gudomlig!

Postat av: Anonym

tack för tipset! Jag ska hålla utkik efter den!

2008-10-27 @ 20:55:30
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: agnesilund

Och den ska in under London i butiken min!

2008-11-04 @ 15:52:16
URL: http://www.agnesilund.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback