föräldrahjälpen

Föräldrahjälpen. Förändra familjelivet med KBT.
Liv Svirsky


Om jag skulle rekommendera tre handböcker till nyblivna föräldrar skulle det vara:

Barnläkarboken - En lättfattlig uppslagsbok från a till ö om barns sjukdomar - Stoppard & Ludvigsson
En mycket bra alfabetiskt uppbyggd uppslagsbok om (barn)sjukdomar som är lätt att slå i och lättöverskådlig. För mig är det här första steget när något är som det inte brukar med sonen. Steg nummer två är underbara sjukvårdsupplysningen. Enda nackdelen är att  på samma uppslag kan finnas sjukdomar av mycket olika dignitet - typ förkylning och epelepsi.

Trotsboken. Alfvén & Hofsten
När jag inte förstår sonens beteende, eller när jag upplever att diskrepansen mellan mig som mamma och min idealbild av supermamman blir för stor slår jag upp aktuell trotsålder. När jag läst igenom brödtexten och föräldrarnas kommentarer kan jag ta itu med min situation med ett leende.

De här två böckerna har jag haft nära till hands i ett par års tid. Nu har en tredje bok sällat sig till denna skara: föräldrahjälpen.

När man ser titeln på den här boken kan man lätt bli lite trött. Ska man nu uppfostra barn med KBT också! KBT framställs ibland som en mirakelmetod för att geschwint och mirakulöst bota allt från ångest till fetma och sömn och panikångest. (jämför tidigare inlägg om boken
PIllret!)  Nu alltså också bråkiga barn.
 
Ovan för jag ett raljerande resonemang om boken - faktum är att boken är mycket bra. Den får mig att tänka efter hur människor fungerar och ger mig några enkla modeller och begrepp att tänka i. Med utgångspunkt i några inlärningspsykologiska resonemang utvecklar hon min förståelse. Bara detta att tänka efter - vilka konsekvenser får barnets beteende? Om konsekvenserna upplevs som positiva (jag får godis när jag tjatar) kommer detta sannolikt att leda till uprepat beteende (jag tjatar nästa gång) får det andra konsekvenser än om konsekvenserna upplevs som negativa. Också begreppspar som positiv och negativ förstärkning och positiv och negativ försvagning hjälper mig att förstå. Och skillnaden mellan kontinuerlig och intermittent förstärkning. Och detta är inte tillämpbart bara på barn... 

Boken är lättläst - luftig layout, bra och logiskt strukturerad, en fantastisk innehållsförteckning. Alla borde ha den! Sen är den ju ingen ersättning för att tänka och jag märker att en del av råden som Malin Alfvén ger går stick i stäv med de råd LS ger. Sen förutsätter den strukturerade metod att arbeta med problem som LS lär ut att det finns ett problem - att man kan definiera ett riktigt Problem som man vill jobba med.  Det jag letar efter är snarare ett förhållningssätt till situationer - hur ska jag möta mitt barn på ett sätt som inte ger upphov till problem, som får vardagen att flyta?

  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback