the memory makers daughter

the memory makers daughter
Kim Edwards


jag har definitivt gett upp!

Nä. Det här är ingen bra bok. Jag köpte den på pcketshop i Göteborg där någon anställd hade satt upp en sån där lapp med en kort presonlig recension. Många oväntade boktips har jag fått på så vis, inte minst
this book will save your life, som jag aldrig hade hittat annars, eller brev till samhället, men den här boken önksar jag att jag inte ödslat tid på.

För ett tag sen skrev jag ett inlägg om språk och handling där jag resonerar om vad som får mig att läsa ut en bok. Nu har jag blivit ganska duktig på att inte fortsätta läsa när jag tröttnat. jag känner mig inte längre skyldig att läsa ut en bok som inte ger mig något. Detta är inte detsamma som att säga att endast page-turners blir utlästa - jag kan hålla på länge och kämpa med en bok som jag bara läser fem-tio sidor per dag.

Den här boken hamnar i ruta (9). Språket är inte mycket att hänga i julgranen. Och handlingen - det händer ju ingenting! Storyn skulle ha kunnat vara bra. En man (läkare) och hans hustru väntar barn. Barnet föds en snökaos-natt och det visar sig vara inte ett barn, utan två - och det sist födda är en flicka med Downs syndrom. För att skona sin hustru säger mannen att flickan var dödfödd. Hans sjuksköterska tar hand om barnet. Frun  får en förlossningsdepression. 

Jag kämpade håglöst med boken - läste ett par sidor då och då, med förhoppningen att det skulle hända något snart. Det gjorde det inte. Då läste jag de två sista kapitlen. Och, surprise, surprise, det hände ingenting då heller. Nej, den här boken var inte värd min tid.  

Kommentarer
Postat av: Lotta

Åh, jag tyckte jättemycket om den här boken, fast jag läste den på svenska (Bilden av Phoebe). Jag tyckte den var välskriven med målande beskrivningar och ett vacker språk. :)

Postat av: Johanna/bokidioten

det är ju precis det som är så häftigt med bokläsande - att man kan uppfatta samma bok så olika! Ibland tänker jag att det är så skönt att slippa fatta beslut om vilka böcker som ska ges ut - vilket ansvar!

2008-10-05 @ 19:42:07
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: Julia

Hej!

Jag har dessvärre lite svårt Flora då hon känns som en allt för tydlig stereotyp, älskar däremot hennes och mormoderns relation. verkligen.

2008-10-08 @ 16:04:47
URL: http://litterernt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback