Vit som marmor

Vit som marmor
Carina Burman


Jag gillar den här boken, faktiskt mer än föregångaren
babylons gator! Återigen får vi möta artonhundratalsförfattaren Euthanasia Bondeson igen, denna gång i min favoritstad Rom. Tänk att få gå omkring tillsammans med Euthanasia Bondeson i Rom, i en stad full med konstnärer, få följa mer på de barer och restauranger där svensk-kolonin höll till, i ett Rom som fortfarande är ganska litet (innan Rom blev republiken Italiens huvudstad var det en liten stad) och som vilar ovanpå antikens lämningar. (Och hur man hanterar dessa lämningar! Kastar det som inte är stenar! Hua!)  Och inte minst få besöka protestantiska kyrkogården i hennes sällskap! Det märks att CB gjort rejäla efterforskningar.

Själva mordgåtan ska jag inte gå in på så mycket. Men även i denna bok får huvudpersonerna växa och utvecklas och genom sitt språkbruk får CB mig att känna som om jag kan förstå hur en kvinna från artonhundratalet tänker, känner och resonerar. Hoppas CB nu sitter och jobbar på nästa bok...

Kommentarer
Postat av: Full bokhylla

Men, nästa bok finns redan! Den heter Hästen från Porten, och då har Euthanasia åkt österut!

Postat av: Anonym

nämen! Tack för tipset! Jag får se till att låna den så snart som möjligt!

2009-02-23 @ 17:59:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback