Vad köpte jag för böcker 2008?

En av mina utmaningar till mig själv förra året var att köpa mindre böcker. Och som steg på vägen började jag nogrannt skriva upp vad jag köpte och var. Jag tyckte själv att jag höll igen, men 2008 köpte jag mycket böcker. Väldigt mycket böcker, som Amoroso mycket riktigt påpekar i en kommentar. Jag har funderat lite över det i det här inlägget och det myckna nyförskaffandet har också påverkat årets utmaningar.

Jag har nu tittat närmare på vilka böcker jag köpte förra året. Riktigt alla har jag inte köpt själv - 14 fick jag i present och 12 via bokbloggen. Med andra ord är det 162 böcker jag betalat pengar för. Hur mycket jag lagt ut på böcker under 2008 vill jag inte ens tänka på...

Om jag nu tittar närmare på de 162 inköpta böckerna kan jag konstatera att...
* 64 köpte jag begagnade (och ett stort antal av de nya böckerna har jag köpt på reor och extrapris). Främst var det böcker till mina samlingar som jag köpt begagnat, främst på hjärta till hjärta här i Linköping som har en superb bokavdelning.

* 4 böcker kommer från bokklubben och är sådana jag missat att avbeställa (vad tyckte jag om dem?)
* 3 böcker har jag köpt för läsning i bokcirkeln
* 56 böcker har jag köpt till mina samlingar (detta inkluderar dubletter, förståss)
* 15 böcker har jag köpt för att jag vill äga dem - till exempel böcker jag tidigare läst och tyckt mycket om. Som författarskolan av Göran Hägg.
* 24 böcker har jag köpt för att ämnet intresserar mig. Detta är mestadels faktaböcker, som boken om mindfullness eller boken om placeringskort till exempel.
* slutligen, 60 böcker har jag köpt för ren konsumtionsläsning - alltså för att ha något att läsa. En del av dessa, 13 stycken, har jag köpt begagnade.

 Det är framförallt böckerna jag köpt för konsumtionsläsning som är onödiga. Framförallt som jag nu inte har läst allihop - en del tyckte jag inte om, andra har blivit hyllvärmare.

Jag har också kollat på vilka böcker som blivit lästa och inte lästa. Och då tittar jag bara på de 60 böckerna jag köpt som konsumtionsläsning. 39 av dem har jag läst och ytterligare en håller jag på med. Nio har jag slutat läsa - av lite olika anledningar. Skugga var lite för otäck just nu. Likaså skymningens nådatid. Och the venus throw. Alla dessa tror jag att jag kommer att plocka upp senare. LIksom för färder till Sveriges födelse. Men de andra då? Jag får se till att moocha dem - om jag inte tycker om dem nu, och inte tror att jag kommer att vilja läsa dem senare heller, kan jag ju faktiskt skicka vidare dem, eller hur?

Elva böcker är köpta men inte lästa. För en del är timing fel - jag orkar inte riktigt läsa skogsliv vid Walden just nu och järnbane-eposet är inte amningsvänligt (böckerna är så tunga att de omöjligt kan läsas med en hand). 

Om jag skulle avrunda - det finns gott om marginaler att köpa mindre böcker det här året. Att inte köpa böcker för konsumtionsläsning utan istället låna dem på biblioteket. Och jag kan nog hitta ett tjugotal till att moocha bort som nu står i bokhyllan och samlar damm.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback