Barnets första timmar

Barnets första timmar
Thomas Bergman, John Lind, Elisabeth Rinman


Ett riktigt kap från mitt lokala bibliotek! För fem kronor var den min. Boken kommer från 1976 och är en fotobok. En fotograf, Thomas Bergman, har tagit fotografier av nyfödda. Och med nyfödda menar jag riktiga nyfödingar: för varje bild står det hur många minuter de är. Och inget barn är äldre än två timmar.

Det är vackra bilder, svartvita, och fotografen har verkligen lyckats fånga nyfödingarnas person. De framstår inte som anonyma spädbarn utan som små individer med känslor. Faktum är, vilket framgår av efterordet, är bilderna tagna som edl av ett forskningsprojekt för att söka utröna om barnet kände ångest och rädsla efter födseln. Bilderna visar tvärtom eftertänksamma individer, ibland arga.

Som jag skrev ovan - bilderna är tagna i mitten av 1970-talet. Även om barn har fötts i alla tider har proceduren, välkomnandet, av det nya barnet ändrats påtagligt. Inte en enda bild visar barnet på mammas mage medan det söker bröstet. Det står om hur barnet genomgår den första skötningen den första timmen, om hur fosterfettet avlägsnas och barnet badas, till och med kammas! Det står också att det är angeläget att fadern får vara delaktig i skötseln av barnet när han kommer på besökstiden. Lilla B, som har en yvig kalufs för att vara tre månader, har ännu inte kammats. Och nog var han en vecka innan sitt första bad. 

På så sätt kan jag förstå att boken utrangerades: de rutiner som barnet genomgår är mycket annorlunda. Samtidigt kan jag tycka det är synd att inte fler får tillfälle att titta i boken: kanske kunde man göra en ny bok på samma tema? 

Kommentarer
Postat av: Charlotte

Låter fint, men jag har en annan idé om varför den utrangerats: fullständigt livsfarlig litteratur. För folk som mig som inte får få fler barn, men blir så hormonladdade av att se bilder på söta nyfödingar

Postat av: Johanna/bokidioten

Aha, såklart! Och det är därför trotsboken inte har utrangerats. Mysteriet löst!

2009-03-03 @ 20:48:59
URL: http://www.bokidioten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback