Snäll

Snäll
Gro Dahle


Sällan skriver jag om barnböcker här men ibland gör en barnbok ett såadnt intryck på mig att jag gör ett undantag. Det gjorde jag för
mamma, pappa och jag, Jan Lööfs böcker och den här konstboken. Och jag gör det för den här, alldeles nyutgivna boken. Min sexåring var precis lagom gammal för den här boken.

Boken handlar om Lussi som är snäll. Hon gör precis som man ska. Hon petar inte näsan, hon talar inte utan att vara tilltalad, "hon borstar [tänderna] tio gånger tio gånger tio på varje tand". Men en dag "försvann hon bara". Naturligtvis löser det sig på ett konstruktivt sätt.

Lussi är en duktig flicka och bokens budskap är att man inte ska vara alltför duktig. Boken påminner på många sätt om Tove Janssons "det osynliga barnet", men medan Tove Janssons osynliga barn måste lockas fram av förstående, älskande vuxna måste bokens Lussi hitta sig själv - kraften finns inom henne. Ska jag vara kritisk mot något ska det vara att författaren glömt bort att det också finns duktiga pojkar.
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback