Vinterfåk

Vinterfåk
Johan Theorin


Jag har fått mina reserverade böcker från biblioteket! Dessutom kom alla åtta på en gåg så nu är det njutningsläsning i högt tempo som gäller. Den bok som lockade mest var vinterfåk.

En renoveringssugen småbarnsfamilj flyttar från Bromma till norra Öland, till det gamla fyrvaktarhuset om vilket man berättar spökhistorier

Jag läste ju Skumtimmen för ett par veckor sedan. (Jag börjar fundera på hur mitt minne fungerar just nu - namn fastnar uppenbarligen inte. Vad hette egentligen den kvinnliga läkaren i Stensvik?) Vinterfåk påminner mycket om Skumtimmen, samma stämning, en del karaktärer "går igen". Det som gör Vinterfåk riktigt, riktigt läsbar är inte karaktärerna (där tycker jag han var vassare i Skumtimmen. Här utvecklas inte karaktärerna) utan författarens förmåga att blanda in spökhistorier på ett naturligt sätt. På samma sätt som man i forna tider levde med spökhistorier och skrönor som tänkbart sanna gör huvudpersonerna det här. Och när jag läst klart boken, lagt ifrån mig den, funderar jag på detaljer i boken. Finns det en naturlig förklaring, eller...?

Kommentarer
Postat av: Evakuera

Gud vad kul! Jag har själv läst Skumtimmen och känner mig heltänd på att läsa Nattfåk, har själv tipsat om den på min bokblogg och jag känner att det snart är på sin plats med ett biblioteksbesök.

Postat av: Pia

Hejsan,



kan du maila din adress till: [email protected]



det gäller annonsering på din blogg.



/Pia

2009-03-06 @ 11:01:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback