Små citroner gula

Små citroner gula
Kajsa Ingemarsson
 

Jag vet att chick-lit kan vara bättre än så här. Tack och lov. För det här var inte bra. Jag tycker det är så viktigt att berätta historien: ung kvinna genomgår kris, lär sig att förändra sin situation, sitt beteende - utvecklas. En utvecklingsroman för och om (och nästan alltid av) kvinnor.

Men det är viktigt inte bara vad man säger utan också hur man säger det. Och stilistiskt var jag irriterad på boken. Jag kunde se hur hon hade tänkt, när hon placerade ut ledtrådar som skulle komma att bli viktiga senare. Kort sagt, boken lyckades inte överraska mig. Men det fick mig att fundera lite på bra och dåligt språk (och att skriva är ett hantverk!) och vad vilktigt det är. Inte riktigt lika illa som Jenny S men borde ha kunnats göra mycket mycket bättre. Inte en bok som får stanna i min bokhylla.

Kommentarer
Postat av: David

Hej!

Vad kul att du recenserat just den här boken. Jag har gillat titeln så mycket att jag funderat på att köpa den - bara på titeln, men nu känner jag att jag inte behöver det! *ler*

(Samma sak gäller för övrigt den där filmen med Anthony Hopkins, "Citrongräs och motorolja", en fantastiskt spännande och lockande titel, fast jag har inte sett filmen för att den verkade ganska "ickeoriginell".)

::David


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback