Lotta går till sjöss

Lotta går till sjöss
Merri Vik

Ytterligare en Lotta-bok med Lotta som nu börjar bli äldre. Den utspelar sig innan heja Lotta, men Lotta och Giggi är ganska gamla. Jag ska inte gå igenom handlingen, det hittar ni bättre
här, men jag ska komma med en reflektion.

Jag minns Paul, Lottas pojkvän, som hon först avgudar och gör bort sig inför och sedan blir tillsammans med. I Lotta går till sjöss är deras förhållande etablerat, till och med så etablerat att Lotta civiliserat sitter ner och fikar med Pauls före-detta. Paul går på teknis och det avgör hur ofta de kan träffas.

Som titeln på boken antyder går Lotta - och Giggi för all del - på seglarkurs och Lotta blir riktigt duktig - inte bara på att kliva i och ur båten men även på att handha båten pch navigera. En kväll när Paul och Lotta ska gå ut får de ett infall och lånar en båt (med lov, givetvis) och kapsejsar. En natt i en vinterstängd sommarstuga på en ö tillbringar de innan de blir upp-plockade.

Efter ett tag slog det mig att Paul hanterar Lotta som ung och oförståndig. Han tar på sig ansvaret för olyckan:

"en sån usel elev jag varit. Paul såg upp. Jag ser vad du tänker, Lotta. Men jag känner mig som en ännu större idiot, om det nu kan trösta dig. Varför det? Det var ju inte ditt påhitt? Nej, men jag gick med på det. Därför att jag tyckte om tanken på att segla ut ensam med dig. Men jag är äldre och borde ha begripit bättre..."

Paul antar en store-brorsattityd gentemot Lotta. Lotta, som ändå har skinn på näsan! Och hon accepterar det! Jag började fundera på hur det blir sen när de gifter sig. Om Lotta är speciell, eller om det var så här. Vidare jämlikt känns det i vart fall inte.

bokfemman vecka 35

Veckans tema är facklitteratur. Nämn 5 böcker som säger något om dig själv, vem du är och vad du gör på fritiden mer än läser.


Vilken rolig bokfemma *Malin* har satt ihop den här veckan! Inte minst är rolig för att det är så kul att se vad alla andra har svarat... som *Malin* skriver säger den (fack) litteratur man läser en del om en själv...


1.
Innovation and employment in services. The case of knowledge intensive business services in Sweden. Får man vara så präktig så att man sätter sin egen avhandling först? Jag gör det i alla fall. Dels för att den har tagit så mycket tid och givit så mycket, men också för att den får representera mitt jobb, som ju till stor del handlar om att hålla sig a jour med aktuell forskning på området.

2. Demokrati och byråkrati av Rune Premfors mfl. Den här boken lär väl aldrig hamna på någon bestseller lista, men jag älskar den. Klart och redigt språk stakar den upp rågångarna i ett viktigt område och jag återkommer till den gång på gång. Hur ska egentligen förvaltningen styras och organiseras? Vad är en stat? Vad gör staten - egentligen? Den här boken får också symbolisera den andra delen av mitt jobb: jag är inte bara innovationsvetare, jag är också undervisande statsvetare. Önskar bara att alla böcker var så här bra...

3. Barnläkarboken. Innan jag blev förälder trodde jag inte att barn kunde vara sjuka så ofta. Och i sjukor man aldrig ens hört talas om. Den här boken är superb. Alla sjukdomar i alfabetisk ordning, lättöverskådlig och man får en klar indikation på när det är dax att ringa 1177 och diskutera VABB hemma. Denna bok får symbolisera mitt föräldraskap som oftast är betydligt roligare än den här boken :)

4. Gamla svenska lapptäcken. Den här vackra boken, full med bilder, återvänder jag till gång på gång. Den fungerar som inspiration, snarare än som guide. Den här boken får symbolisera alla mina lapptäcken, stickprojekt, skrappade kort och knypplade spetsar. Och andra UFOn (unfinished objects) som ligger här hemma.

5. De tio dummaste misstagen smarta människor gör och hur vi bär oss åt för att undvika dem. Tjock och seriös bok som hjälper till att synliggöra tankefel och föreslå strategier för att motverka dem. KBT för vanligt folk helt enkelt. Denna bok får symbolisera mitt intresse för personlig utveckling och starka vilja att balansera jobb och fritid så att jag samtidigt ger mig möjlighet att växa och utvecklas.

bokens början II

Föregående boks början, som jag var så förtjust i, var väl väl svårgissad. Och fastän jag fortfarande tycker att den är ruskigt bra, var inte resten av boken lika bra. Jag gav upp efter trettio sidor. Boken som citatet var hämtat från var "life before man" av Margaret Atwood.

Den här första-meningen tror jag är lättare att gissa:

the man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

heja Lotta

Heja Lotta
Merri Vik


Jo, jag är kvar. Men jag har inte hunnit läsa så mycket på sistone: Vad skönt det då var att gå ner i bibleoteket och på måfå plocka fram en Lotta-bok!

I den här boken är Lotta äldre, hon har träffat sin älskade Paul och hon är fortfarande lika klantigt charmig. Detta är äkta feel-good litteratur! 

Jag tycker om att  läsa Lotta-böckerna. Jag blir glad av dem helt enkelt. Den här kom jag faktiskt ihåg delar av från när jag läste den första gången för en femton år sedan, av outgrundlig anledning gjorde formuleringen

"just när allt är bra - med snön, julen för dörren och ledigt från skolan - så halkar man på tillvarons bananskal. I detta fall på en tom plastpåse i den nyfallna snön"

outplånligt intryck på mig. Det fascinerar mig att jag gått omkring med just den formuleringen i hjärnan i halva mitt liv...

en följetång i 116 delar

inne hos Cia såg jag denna fantastiska idé: få en daglig e-post med en bok som följetång... Jag valde Famous Stories Every Child Should Know. Så bara så ni vet det, om ett halvår eller så kommer boken att recenceras här...

De femtio bästa barnböckerna

Jag har precis hittat till Martina och en lista på de femtio bästa barnböckerna.

Fetstil för böcker man läst,
kursiv för de man vill läsa,
överstruken de man inte vill komma i närheten av,
+
markerar de böcker man har i bokhyllan,
* för de böcker man aldrig hört talas om.

1. H. C. Andersen - Sagor  [jag vill gärna läs dem! Är det någon som känner till en upplaga som går att köpa?]
2. +Christina Björk/Lena Anderson - Linnéa i målarens trädgård
3. +Ivar Arosenius - Kattresan
4. +Gunilla Bergström - Alfons Åberg [
japp, jag har läst många, många.]
5. +Elsa Beskow - Bilderböckerna [det var väl lite ospecificerat?]
6. +Enid Blyton - Fem-böckerna
7. +Jean de Brunhoff - Babar
8. Bröderna Grimm - Sagor
9. +Lewis Carroll - Alice i Underlandet
10. +Aidan Chambers - Dansa på min grav
11. James Fenimore Cooper - Den siste mohikanen
12. +Richmal Crompton - Bill-böckerna
13. +Roald Dahl - Kalle och chokladfabriken
14. Roald Dahl - SVJ
15. +Daniel Defoe - Robinson Crusoe
[jag äger och har läst den förkortade delen som brukar spridas, aldrig fullständiga versionen dock. Tyvärr!]
16. +Charles Dickens - Oliver Twist
17. +Alexandre Dumas d.ä. - De tre musketörerna
18. +Alexandre Dumas d.ä. - Greven av Monte Cristo
19. +Michael Ende - Momo - eller kampen om tiden
20. Kenneth Grahame - Det susar i säven
21. +Maria Gripe - Hugo och Josefin
22. *Lennart Hellsing - Bananbok
23. +Tove Jansson - Mumintrollen
24. Rudyard Kipling - Djungelboken
25. Ole Lund Kirkegaard - Gummi-Tarzan
26. +Gösta Knutsson - Pelle Svanslös
27. Erich Kästner - Emil och detektiverna
28. +Selma Lagerlöf - Nils Holgersson
29. +C.S. Lewis - Sagan om Narnia
30. +Astrid Lindgren - Bröderna Lejonhjärta
31. +Astrid Lindgren - Emil i Lönneberga
32. +Astrid Lindgren - Mio min Mio
33. +Astrid Lindgren - Pippi Långstrump
34. +Astrid Lindgren - Ronja Rövardotter
35. Barbro Lindgren - Loranga, Masarin och Dartanjang
36. +Erik Linklater - Det blåser på månen
37. Michelle Magorian - Godnatt, mister Tom
38. *Egon Mathiesen - Misse med de blå ögonen
39. +A.A. Milne - Nalle Puh
40. +L.M. Montgomery - Anne på Grönkulla
41. +Sven Nordqvist - Pettson-böckerna
42. +Margaret Rey - Pricken
43. +Antoine de Saint-Exupéry - Lille prinsen
44. +Maurice Sendak - Till vildingarnas land
45. Robert Louis Stevenson - Skattkammarön
46. +Jonathan Swift - Gullivers resor
47. *Lisa Tetzner - Sotarpojken
48. Mark Twain - Huckleberry Finn
49. Mark Twain - Tom Sawyer
50. +Jules Verne -
En världsomsegling under havet


Det var en salig blandning på den här listan! Jag kan vara lite skeptisk för att man friskt blandar småbarnsböcker (Kattresan, Alfons, till vildingarnas land) med skolbarnsböcker och tonårsböcker. För att läsa dansa på min grav  ska man väl helst passerat femton, eller? En del författarskap är ihopklumpade, för andra har man urskiljt en titel.

Vad saknas då? Jag saknar krakel spektakel och Anna-Clara Tidholm. De får man bara inte missa! För läsa-själv-åldern finns det också ett par favoriter. JAnne, min vän till exempel. Jag funderar också över listans ålder när jag ser att inga Harry Potter är med.

I ljuset från bokfemman om utländska favoriter kan man också konstatera att till skillnad från vuxen-listan (som är anglosaxisk) känner jag igen nästan allt här.  


bokfemman - utomeuropeiska författare

Förra veckans bokfemma var kul. Frågan var:

Temat för veckans Bokfemma är utländska författare. Nämn dina 5 favoriter - böcker eller författare - av utländsk litteratur (EJ US eller UK!).


*
Malin*s bokfemma var intressant för den hjälper till att se vad man egentligen läser. Och jag inser ju att mycket, det mesta, i min bokhylla kommer från två språkområden: sverige och england/USA. Nästan ingenting kommer från andra länder! Min självgoda känsla av att läsa ungefär lika mycket män som kvinnor kom av sig. Jag har iofs ett par hyllor italiensk litteratur, och ett par starka läsupplevelser har jag också fått på italienska. När jag funderat ett tag insåg jag att det måste vara otroligt mycket litteratur jag missar. För att jag inte "scannar" bokmarknaden på samma sätt. Och för att mitt urval är beroende av vad som översätts till svenska/engelska.


En kopp choklad hos Hanselmann (Cioccolata da Hanselmann) - Rosetta Loy. Den här läste jag första gången när jag läste italienska i Uppsala. Boken är en vacker uppgörelse med Italiens inblandning i världskriget genom ett par centrala karakäter. Så mycket mer än så av vad som faktiskt häner kommer jag inte ihåg, men jag kommer ihåg känslan av boken, av hur utanförskap skapas och hur liv pågår vare sig det är krig eller inte.

Fröken Smillas känsla för snö - Peter Hög. Den här boken har jag bara läst på svenska, skam å sägas. Första deln tycker jag mycket om, andra delen känns mer som Modesty Blaise på iskallt uppdrag.

Berättelser om beskydd - Erik Hosnes Hansen. Den här boken köpte jag mest av en slump och den är så himla bra att alla borde få chansen att ta del av den. Ett fantastiskt språk, och långnoveller som man efter ett tag förstår hänger ihop - men hur? En dag ska jag läsa om den för den är så vacker och jag har efter första läsningen så många frågor obesvarade. Det ska vara en del 1 och jag hoppas så det kommer en del två - snart!

Momo eller kampen om tiden - Michael Ende. Den här boken är väl egentligen en barnbok, men det är väl synd att avfärda en så bra bok  bara därför? Ska väl ta och läsa om den snart, kanske en bra tankeställare inför en ny termin. 

Vindens skugga - Ruiz Zafón. Den här boken innehåller allt! Utspelar sig i Barcelona och historien virvlar runt kring huvudpersonen, ibland försvinner historien och andra tar vid.

Stranger on a train

Stranger on a train
Jenny Diski

JDs tidigare bok om hennes resa till Antarktis gick tidigare som radioföljetång. Jag blev nyfiken och förbryllad över hennes sätt att beskriva sin resa och sin barndom. När jag hittade den här boken köpte jag den direkt.

Stranger on a train är en reseskildring där JD åker USA runt på Amtrack, USAs ineffektiva men pseudo-lyxulösa järnvägsnät. Egentligen är det tre resor: resan med båt till USA (det skulle jag också vilja göra), en tur i södra USA och en USA runt.

Jag har läst två andra reseskildringar från USA. (Nej, jag har inte läst on the road). Den första var Zen eller konsten att sköta en motorcykel (Robert Pirsig) som tillhör mina absoluta favoritböcker. Den andra var
io e Claudio av Clare de Vries (köpte och läste den på italienska men  orginal på engelska) om en trettioåring som reser genom USA med sin älskade katt. Båda böckerna rekommenderas varmt.

Dessa tre böcker har en del gemensamt (bland annat är de självbiografiska och har person, inte geografi, i centrum) men det är också när vi jämför dem vi ser skillnaden och förstår stranger on a train bättre. När CV och RP skriver finns det en början och ett slut. Det lite klassiska: den yttre resan och den inre resan hänger ihop: när författarna kommer hem har de utvecklats och vuxit som människor. När JD skriver är det inte så. Hon inleder till och med att skriva utförligt, och att återkommande hänvisa till, cirkeln som symbol: man kommer inte framåt, man kommer runt.

Ändå är det lite i hennes bok som handlar om det yttre: vi har skissartade bilder av hur  rök-kupéerna ser ut, lite men ganska outvecklat om landskapet, men vi vet mycket om JD, både om vad hon tänker och vad som hänt i hennes liv. JD utvecklas inte genom sin resa, hon försöker inte förstå vem hon är, men hon är upptagen av att testa att hon vet vem hon är genom att utmana sina egna gränser. Jag börjar fuindera på personlig utveckling: är det så att man slutar att utvecklas? Att man slutar vilja utvecklas som person? JD har starka (välgrundade?) föreställningar om sig själv och det är av dem hon delar med sig till läsaren. På ett osentimentalt sätt delar hon med sig av sin besvärliga ungdomstid och tid på mentalsjukhus och hon får det att passa in i boken. På många sätt är boken ett sätt för JD att beskriva sig själv och trots det är det spännande läsning. Kanske på grund av det.

En intressant sak i boken som jag funderat mycket på är JDs förhållande till andra människor. Det är här titeln kommer in. JD säger själv att hon inte tycker om att resa (att vara hemma utan telefon och dörrklocka passar henne utmärkt, ett utmärkt sätt att resa på). Detta framstår alltmer som paradoxalt. För JD är en mycket social person i de sammanhang hon väljer att beskriva för oss, som pratar med alla och har starka vänskapsband. Samtidigt som hon själv säger att hon vill vara en främling. Och det är kanske precis det boken handlar om: om hur tågresan (framförallt i rökkupé) ger möjlighet till möten utan förpliktelser som därför kan vara så givande.  


Kan den här boken vara bra? Ja! Definitivt! JD skildrar möten med människor och deras historia på ett fint sätt, hennes skildring av sitt liv är intressant och hela tiden försöker jag få bilden av personen JD att gå ihop. Och det är därför man ska läsa den.


det är Lotta, förstås!

Ika 2.0 har skrivit ett par inlägg om Lotta (se här, här och här). Lotta-böckerna hörde till mina favoriter när jag var liten och jag hittade en handfull i "biblioteket". Jag tror jag identiferade mig med henne, och nu i efterhand funderar jag på varför. Enligt boken är Lotta:

"Inte en liten ljuv och förståndig flicka utan en slarvig, hoppsig, tanklös..."

Aldrig har jag råkat ut för så många missöden och missförstånd som Lotta! Det kanske var Lottas hårfärg (hur många brunetter finns i ungdomsböcker?) som gjorde att jag kände mig nära henne. Lotta har en förvånandsvärd förmåga att acceptera alla missöden utan att beklaga sig eller ge upp.

Inte mindre än 47 Lotta-böcker finns och "det är Lotta, förstås" är den första och när vi möter Lotta nu är hon tretton år. Boken är publicerad 1958 och det kostar 2 kronor och femtio öre att gå på bio. Lotta går i skolan på lördagar och får B i ordningsbetyg.

Det är kul att läsa och se böckerna med vuxen blick. Lockige Fridolf, som i mitt minne var minst sextio år, och uppfattas som gammal och tråkig, är i själva verket 33-36 år ungefär.

Boken är snabbläst - visserligen var badvattnet kallt när boken var utläst men inte så farligt. Boken är idyllisk på många sätt - det finns problem, visst, men de är övergående. Varje kapitel fungerar att läsa fristående och en hel del text känns "poänglös" - vi får mycket information som inte behövs för att föra historien vidare.


Läs Mias innehållsrika sida om Lotta-böckerna!

Carina Burman om HP

Carina Burman skrev en understreckare i svenska dagbladet den första augusti om Harry Potter. Den kan rekommenderas - givet att man läst färdigt boken. Hon vet vad hon skriver om, även om jag inte alltid till fullo håller med henne. De senare Harry Potter tycker jag bara synbart riktar sig till barn/ungdomar, även om CB kategoriserar dem som ungdomsböcker.

En engelskspråkig lista

Här kommer en lista som jag snott från Ika 2.0. Instruktionerna är lite mer komplexa än för andra listor:


fetstil för böcker man läst
kursiv för de man vill läsa
överstrukna de man inte vill komma i närheten av
+ markerar de böcker man har i bokhyllan
* för de böcker man aldrig hört talas om


Dessutom har jag länkat de titlar jag recencerat på bokidioten till recensionen.

1. +The Da Vinci Code (Dan Brown)
2. Pride and Prejudice (Jane Austen)
3. +To Kill A Mockingbird (Harper Lee)
4. Gone With the Wind (Margaret Mitchell)
5. +The Lord of the Rings: Return of the King (Tolkien)
6. +The Lord of the Rings: Fellowship of the Ring (Tolkien)
7. +The Lord of the Rings: The Two Towers (Tolkien)
8. Anne of Green Gables (L. M. Montgomery)
9. *Outlander (Diana Gabaldon)
10. *A Fine Balance (Rohinton Mistry)
11. +Harry Potter and the Goblet of Fire (Rowling)
12. +Angels and Demons (Dan Brown)
13. +Harry Potter and the Order of the Phoenix (Rowling)
14. +A Prayer for Owen Meany (John Irving)
15. Memoirs of a Geisha (Arthur Golden)
16. +Harry Potter and the Philosopher's Stone (Rowling)
17. *Fall on Your Knees (Ann-Marie MacDonald)
18. The Stand (Stephen King)
19. +Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (Rowling)
20. +Jane Eyre (Charlotte Brontë)
21. +The Hobbit (Tolkien)
22. +The Catcher in the Rye (J. D. Salinger)
23. *Little Women (Louisa May Alcott)
24. *The Lovely Bones (Alice Sebold)
25. +Life of Pi (Yann Martel) [EN RIKTIGT BRA BOK]
26. +The Hitchhiker's Guide to the Galaxy (Douglas Adams) [EN RIKTIGT BRA BOK]
27. Wuthering Heights (Emily Brontë)
28. +The Lion, The Witch, and the Wardrobe (C. S. Lewis)
29. East of Eden (John Steinbeck)
30. +Tuesdays with Morrie (Mitch Albom)
31. *Dune (Frank Herbert)
32. *The Notebook (Nicholas Sparks)
33. Atlas Shrugged (Ayn Rand)
34. +1984 (Orwell)
35. *The Mists of Avalon (Marion Zimmer Bradley)
36. *The Pillars of the Earth (Ken Follett)
37. *The Power of One (Bryce Courtenay)
38. *I Know This Much is True (Wally Lamb)
39. *The Red Tent (Anita Diamant)
40. +The Alchemist (Paulo Coelho)
41. The Clan of the Cave Bear (Jean M. Auel)
42. +The Kite Runner (Khaled Hosseini)
43. Confessions of a Shopaholic (Sophie Kinsella)
44. +The Five People You Meet In Heaven (Mitch Albom)
45. +Bible
46. +Anna Karenina (Tolstoy)
47. +The Count of Monte Cristo (Alexandre Dumas)
48. Angela?s Ashes (Frank McCourt)
49. The Grapes of Wrath (John Steinbeck)
50. *She's Come Undone (Wally Lamb)
51. *The Poisonwood Bible (Barbara Kingsolver)
52. +A Tale of Two Cities (Dickens)
53. Ender's Game (Orson Scott Card)
54. Great Expectations (Dickens)
55. The Great Gatsby (Fitzgerald)
56. *The Stone Angel (Margaret Laurence)
57. +Harry Potter and the Chamber of Secrets (Rowling)
58. The Thorn Birds (Colleen McCullough)
59. +The Handmaid's Tale (Margaret Atwood) [EN RIKTIGT BRA BOK]
60. The Time Traveler?s Wife (Audrew Niffenegger)
61. +Crime and Punishment (Fyodor Dostoyevsky)
62. *The Fountainhead (Ayn Rand)
63. +War and Peace (Tolstoy)
64. Interview with the Vampire (Anne Rice)
65. *Fifth Business (Robertson Davis)
66. One Hundred Years Of Solitude (Gabriel Garcia Marquez)
67. *The Sisterhood of the Travelling Pants (Ann Brashares)
68. Catch-22 (Joseph Heller)
69. Les Miserables (Hugo)
70. +The Little Prince (Antoine de Saint-Exupery)
71. +Bridget Jones' Diary (Fielding)
72. *Love in the Time of Cholera (Marquez)
73. *Shogun (James Clavell)
74. The English Patient (Michael Ondaatje)
75. The Secret Garden (Frances Hodgson Burnett)
76. *The Summer Tree (Guy Gavriel Kay)
77. *A Tree Grows in Brooklyn (Betty Smith)
78. +The World According To Garp (John Irving)
79. *The Diviners (Margaret Laurence)
80. *Charlotte's Web (E.B. White)
81. *Not Wanted On the Voyage (Timothy Findley)
82. Of Mice And Men (Steinbeck)
83. Rebecca (Daphne DuMaurier)
84. *Wizard's First Rule (Terry Goodkind)
85. Emma (Jane Austen)
86. *Watership Down (Richard Adams)
87. +Brave New World (Aldous Huxley)
88. +The Stone Diaries (Carol Shields)
89. Blindness (Jose Saramago)
90. *Kane and Abel (Jeffrey Archer)
91. *In The Skin Of A Lion (Ondaatje)
92. Lord of the Flies (Golding)
93. *The Good Earth (Pearl S. Buck)
94. +The Secret Life of Bees (Sue Monk Kidd)
95. *The Bourne Identity (Robert Ludlum)
96. +The Outsiders (S. E. Hinton)
97. White Oleander (Janet Fitch)
98. *A Woman of Substance (Barbara Taylor Bradford)
99. *The Celestine Prophecy (James Redfield)
100. Ulysses (James Joyce)

Detta var en ganska intressant lista, eller snarare ett intressant sätt att använda den på. Plötsligt ser jag mina egna fördomar och får en anledning att fundera när jag kommer till en bekant titel som jag inte läst: varför har jag inte läst den här? Vill jag egentligen läsa den?

bokens början

Här är första inlägget i en ny serie. För ett tag sedan skrev jag om en bok som hette så börjar boken. Jag fick två tänkvärda kommentarer på inlägget. Lasse som berättade om sambon som väljer att läsa eller inte läsa en bok grundat på bokens början. Och Charlotte som fantiserar ihop hela intrigen grundat på första-meningarna. Så här kommer ett inlägg om bokens början. Nån som kan?

I don't know how I should live. I don't know how anyone should live. All I know is how I do live. I live like a peeled snail. And that's no way to make money.


Jag tycker det är en bra början!