Kalle och chokladfabriken

Kalle och chokladfabriken
Roald Dahl


Det här var en av mina favoritböcker när jag var liten. Jag minns hur illustrationerna så ut, hur chokladen och karamellerna smakade i min fantasi.

Det förvånar mig att boken är så... tunn. På ganska få sidor ryms mycket. En stor del av boken används till att att komma fram till Wonkas chokladfabrik, för att få oss att förstå hur fattig och hungrig och... ädel Kalle är. Andra halvan av boken handlar om barnens upplevelser i den fantastiska chokladfabriken. Med få ord kan RD få oss att se alla uppfinningar. Det här är ett annat sätt att skriva
tänk-om-böcker. Ett mycket bra sätt!

Boken är läsvärd. Det behöver knappast sägas. Den ska läsas för upplevlsernas skull, för alla smaker och dofter och alla tänk om.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Var en av mina favoritböcker också. Börjar kanske bli dags att läsa om den...

Postat av: David

Hej!

Jaha, så den är alltså såpass tunn? Det minns jag den inte alls som! :) Instämmer med föregående kommentar: det kanske börjar bli dags att läsa om den!

::David

2007-03-21 @ 16:21:08
URL: http://www.spanskawilma.se/david
Postat av: Pemetre

Jag får lite ångest när denna bok kommer på tal.
Som relativt ung, relativt nyexad lärare fick jag för mig att mina elever i åk 9 skulle iscensätta "Charles and the Chocolatefactory". De fick fria händer. Det bliv skitsegt. Som kola.

De där ungdomarna torde vara i 25-årsåldern nu. Undrar om det har fått men av sitt första möte med Roahld Dahl?

2007-03-23 @ 16:12:02
URL: http://barnboksbloggen.blogg.se/
Postat av: Eva

Jag ÄLSKAR den här boken. Den är helt underbar!

2007-03-28 @ 14:37:25
URL: http://boktokig.blogg.se
Postat av: Klara

Jag har faktiskt inte läst boken även om den har stått på min "ska läsa"-lista hur länge som helst. Ni som har läst den, har ni sett filmen? Vad tycker ni om den?

2007-04-04 @ 09:22:18
URL: http://klarastext.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback