postmodernt språk

Missa inte hur man pratar (och skriver) postmodernistiska! Ett kåseri om detta ligger uppe på [http://www.cscs.umich.edu/~crshalizi/how-to-talk-postmodern.html]

saknad

Saknad
Karin Alvtegen

Det var inte meningen att jag skulle läsa den här boken nu. Det bara blev så. Jag  håller egentligen på med en annan bok.

Jag läste hennes bok SKAM i somras med blandade känslor. Bra, men hon kunde gått djupare. Det var med det i åtanke jag läste SAKNAD.

Det gick snabbt att läsa - på två bad var jag igenom boken. Jag förstod var upplösningen var p¨å väg innan hon skrev den, men inte så långt innan. Hon ger en bra bild av hur Sibylla fungerar och varför hon är den hon är. Det tycker jag om. Jag funderade en del över hur mycket efterforskningar hon har gjort (och om en del av de uteliggar-platser on beskriver finns på riktigt). Hur lever man brevid samhället? Att den lilla symbolen för att man är på väg någonstans är så viktig. Vad det är att vara människa. Och, inte minst, hur sårbart det lilla barnet är för sin omgivning. Även om boken är en deckare, är snabbläst, innehåller den fler dimensioner. Men den är långt ifrån SKAM i kvalité.

En diskussion om boken finns på
 [
http://www.varbostad.se/vab/2000/Kultur/Forfattaren/VB34243/VB34243.html

brev till utlandet

Brev till utlandet
Eric Ericson

Brev  till samhället har fått sin uppföljare! EE driver hejdlöst med företag och institutioner, på samma sätt som Hassan drev med de som tvingas vara artiga på telefon. Och det blir hysteriskt kul! Hur svarar man på ett artigt sätt på ett brev från en orolig användare av jordnötssmör som hudkräm om man är jordnötssmörsproducent? Väl värd att läsa! 

bokåsikter

Svarade på en enkät... tänkte lägga upp den här med.

1. Vilka är de senaste tre böcker du läst ut?
Vem är Björn & vem är Benny: Lindström & Pihl
Speaker for the dead: U.S Card
Ender´s game: U.S Card 

2. Vilken bok var den allra första du läste?
alla tiders Pelle Svanslös: Gösta Knutsson (jag minns det fantatiska att faktiakt läsa  - äntligen - själv - och det var R O L I G T!)

3. Har du en favoritbok som av någon anledning har betytt extra mycket för dig?
Tjänarinnans berättelse - Atwood. Viktigt som motbild, att förstå vad skört vårt samhälle är. Oc vad värdefullt.

4. Vilken är din favoritgenre?
Deckare och chick-lit och skräck läser jag gärna... Men det är svårt att skilja agnarna från vetet. Hur man hittar de riktigt bra böckerna, det är kruxet!

5. När är din favorit lästid? (ex. morgon, middag, på tåget osv)
I sängen på kvällen... men det skulle vara så skööönt att krypa ihop med en bok och en kanna te på blanka eftermiddagen :)

6. Har du någon favoritförfattare?
Ruth Rendall. Hennes inlevelseförmåga, att förstå hur människor fungerar.

litteraturanalyser

Varför är det så svårt att hitta instuderingsfrågor och analyser till böcker?

* How to analyse a text? [
http://www.goshen.edu/english/litanalysis.html]
* Pink money [http://www.pinkmonkey.com/]
* Anti-study [http://www.antistudy.com/]
* Free book notes [http://www.antistudy.com/]
* Spark notes [http://www.sparknotes.com/lit/flies/themes.html]
* Novelguide [http://www.novelguide.com/]
* reading group guides

En lite annan kategori, kanske...
* barnboken

vem är Björn och vem är Benny

vem är Björn och vem är Benny och andra intressanta mysterier
Fredrik Lindström & Hasse Pihl

"Människan har en stark vilja. Vill hon någonting tillräckligt mycket och satsar stenhårt, så brukar det ofta lyckas. Viljan har tagit människan till månen, skapat tekniska vidunder, datorer och kommundelsreformer. Om en människa verkligen vill kan hon exempelvis flytta till Falkenberg och börja ett helt nytt liv där."

(sidan 207)

Jag är kluven till boken: en bra beskrivning är nog att det är en bok man ska läsa i små doser. Ungefär som kåserier. För mycket på en gång känns bara pubertalt.

Det är en klurig idé: utgå från allmängiltiga nonsensfrågeställningar som exempelvis "varför har just frisersalonger så skruvade namn". Introducera ämnet och börja skruva. Och fortsätt skriva (skruva).

Det blir roligt, oftast, jag tycker nog också det, men jag letar hela tiden efter sömmen (var slutar det vara sant och var börjar det bli hitte-på?) Till exempel vad gäller låtar som fastnar i huvudet: jag börjar läsa, får upp intresset och plötsligt vet jag inte vad jag vet (som är sant) och vad jag vet (som inte är sant) och efteråt har jag defintivt ingen uppfattning om vad jag inte ska tro på framöver...

Jag vet att jag övertolkar en bagatell, men den tveksamma eftersmaken är mitt starkaste minne av boken. Tyvärr.

bra boksiter

Det tråkiga med att läsa böcker är om man inte har någon att diskutera med.  Det finns en rad bra bloggar och andra siter om böcker. Ett par:

Bokringen
Bokhyllan
Bokhora Trots namnet...

Bokmoster
Bokbloggen
Bokdialogen

Storyteller

Bokstäver
Läsdagboken
Kamilla och Helene
Ooofbok

Johanna och hennes böcker
Eva Guns läsdagbok
Bokmärkt 

En annan sida
Bokbabel
Den döda zonen

http://theresans.blogg.se/bokblogg/
boktokig (samma layout som bokidioten!)


speaker for the dead

Speaker for the dead
Orson Scott Card


Återigen en bra SF! Jag är imponerad. Svår att lägga ifrån sig, svår att släppa. Väcker tankar kring vad är en människa, (framförallt vad är en god människa), Ur forskningssynvinkel är den dessutom mycket intressant.

Alla forskare som på något sätt har med människor att göra har fått lära sig att man påverkar genom att observera. Är detta ett problem? O S Card visar på ett brilliant sätt hur det inte är möjligt att vara den utanförstående observatören (i detta fall av "piggies") utan hur man måste ge och ta, och hur information påverkar. Och kommunikation i sig är information! I egenskap av forskare fick jag mig en tankeställare (även om jag sällan är så förmäten att jag tror att de jag observerar är lika intresserade som piggies).
 
Jag förstår inte (eller håller inte riktigt med, kanske jag ska säga) om Enders skuld. Är det befogat att uppleva skuld för något han inte medvetet begick? Vad säger det om honom som person att han personligen skapar Ender the Xenocide som monster?

Boken är mycket skickligt skriven och upplagd. Förordet (som jag som vanligt läste sist - varför har man förord som spoilers? Har aldrig riktigt fattat detta)  sätter processen i fokus och ger en ytterlgiare dimension till själva skrivandet. När han beskriver sitt skrivande får man nästan lust att börja skriva själv. Men det förunderliga med Ender´s game och även fortsättningen Speaker for the dead är att det är ju inte så lätt som man förleds att tro - en bra idé behöver en bra inramning - dessutom. Ett berättartekniskt knep som jag tycker är extra fyndigt är karaktären Jane - lagom tills att vi tar henne för given försvinner hon för Ender. Vi ser plötsligt hur han blir hjälplös utan sitt stöd.

Hittade en analys av boken på [
http://www.hatrack.com/research/teachers/2004-01-01.shtml ].

en möjlig sensmoral om läsning

det här postades och diskuterades på alltforforaldrar idag.

Never Argue with a Woman

One morning the husband returns after several hours of fishing and
decides to take a nap. Although not familiar with the lake, the wife
decides to take the boat out. She motors out a short distance, anchors, and
reads her book.

Along comes a Game Warden in his boat. He pulls up alongside the
woman and says, "Good morning, Ma'am. What are you doing?"

"Reading a book," she replies, (thinking, "Isn't that obvious?")
"You're in a Restricted Fishing Area," he informs her.
"I'm sorry, officer, but I'm not fishing. I'm reading."
"Yes, but you have all the equipment. For all I know you could
start at any moment. I'll have to take you in and write you up."

"If you do that, I'll have to charge you with sexual assault," says
the woman.

"But I haven't even touched you," says the game warden.
"That's true, but you have all the equipment. For all I know you
could start at any moment."

MORAL: Never argue with a woman who reads. It's likely she can also
think.