bokfemman - utomeuropeiska författare

Förra veckans bokfemma var kul. Frågan var:

Temat för veckans Bokfemma är utländska författare. Nämn dina 5 favoriter - böcker eller författare - av utländsk litteratur (EJ US eller UK!).


*
Malin*s bokfemma var intressant för den hjälper till att se vad man egentligen läser. Och jag inser ju att mycket, det mesta, i min bokhylla kommer från två språkområden: sverige och england/USA. Nästan ingenting kommer från andra länder! Min självgoda känsla av att läsa ungefär lika mycket män som kvinnor kom av sig. Jag har iofs ett par hyllor italiensk litteratur, och ett par starka läsupplevelser har jag också fått på italienska. När jag funderat ett tag insåg jag att det måste vara otroligt mycket litteratur jag missar. För att jag inte "scannar" bokmarknaden på samma sätt. Och för att mitt urval är beroende av vad som översätts till svenska/engelska.


En kopp choklad hos Hanselmann (Cioccolata da Hanselmann) - Rosetta Loy. Den här läste jag första gången när jag läste italienska i Uppsala. Boken är en vacker uppgörelse med Italiens inblandning i världskriget genom ett par centrala karakäter. Så mycket mer än så av vad som faktiskt häner kommer jag inte ihåg, men jag kommer ihåg känslan av boken, av hur utanförskap skapas och hur liv pågår vare sig det är krig eller inte.

Fröken Smillas känsla för snö - Peter Hög. Den här boken har jag bara läst på svenska, skam å sägas. Första deln tycker jag mycket om, andra delen känns mer som Modesty Blaise på iskallt uppdrag.

Berättelser om beskydd - Erik Hosnes Hansen. Den här boken köpte jag mest av en slump och den är så himla bra att alla borde få chansen att ta del av den. Ett fantastiskt språk, och långnoveller som man efter ett tag förstår hänger ihop - men hur? En dag ska jag läsa om den för den är så vacker och jag har efter första läsningen så många frågor obesvarade. Det ska vara en del 1 och jag hoppas så det kommer en del två - snart!

Momo eller kampen om tiden - Michael Ende. Den här boken är väl egentligen en barnbok, men det är väl synd att avfärda en så bra bok  bara därför? Ska väl ta och läsa om den snart, kanske en bra tankeställare inför en ny termin. 

Vindens skugga - Ruiz Zafón. Den här boken innehåller allt! Utspelar sig i Barcelona och historien virvlar runt kring huvudpersonen, ibland försvinner historien och andra tar vid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback