heja Lotta

Heja Lotta
Merri Vik


Jo, jag är kvar. Men jag har inte hunnit läsa så mycket på sistone: Vad skönt det då var att gå ner i bibleoteket och på måfå plocka fram en Lotta-bok!

I den här boken är Lotta äldre, hon har träffat sin älskade Paul och hon är fortfarande lika klantigt charmig. Detta är äkta feel-good litteratur! 

Jag tycker om att  läsa Lotta-böckerna. Jag blir glad av dem helt enkelt. Den här kom jag faktiskt ihåg delar av från när jag läste den första gången för en femton år sedan, av outgrundlig anledning gjorde formuleringen

"just när allt är bra - med snön, julen för dörren och ledigt från skolan - så halkar man på tillvarons bananskal. I detta fall på en tom plastpåse i den nyfallna snön"

outplånligt intryck på mig. Det fascinerar mig att jag gått omkring med just den formuleringen i hjärnan i halva mitt liv...

Kommentarer
Postat av: Anna

Åh, Lotta!!
Jag har precis i kväll avslutat Harry Potter and the philosophers stone. Ja jag vet jag är ett deccenium efter "alla andra". Men sån är jag. Nu vet jag vad alla pratar om. Kanske.
:)

Postat av: Pysseltanten

Menar du kommunala biblioteket eller ditt privata bibliotek? Här tror jag inte att det finns Lotta-böcker på biblioteket.

2007-08-22 @ 06:59:33
URL: http://pysseltanten.blogspot.com/
Postat av: bokidioten/Johanna

Anna: då har du ju flera böcker framför dig! Lite avis är jag allt.
Pysseltanten: jag menar mitt privata
"bibliotek" - nu när jag äntligen har allt samlat på en och samma ställe väljer jag att kalla det bibliotek. Och det är så härligt att ha till och med barnböcker uppställda i bokhyllan.

2007-08-22 @ 08:14:58
Postat av: Lena

Halkade in hos dig av en slump. Blev nostalgisk när jag läste om Lotta-bockerna. Det var så länge sedan jag läste dem. Men visst är det härligt med en salig blandning av vuxen- och barnbocker i det privata biblioteket. Det är ju nästan ett måste.
Ha en bra helg...Lena

2007-08-25 @ 14:43:48
URL: http://hem.bredband.net/l5709
Postat av: Johanna/bokidioten

ja, det där med blandningen mellan barn- och ungdomsböcker och dess glädjeämnen insåg jag inte förrän jag hade alla böckerna på plats. Nu skulle jag ha svårt för att packa ner dem igen, tror jag!

2007-08-25 @ 20:14:10
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: JoVi

Lotta,härliga Lotta var min favorit en period i livet. Underbart när det fanns en Lotta-bok bland julklapparna :)

2007-08-30 @ 15:20:35
URL: http://joviskarameller.blogg.se
Postat av: Fun Games

Greetings from Arlington, Texas! Nice site!

2010-01-26 @ 08:28:31
URL: http://fun-games.tk01.info

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback