Jag kanske är utvecklingsstörd men kalla mig inte för MONGO

Jag kanske är utvecklingsstörd men kalla mig inte för MONGO
Fredrik Colting mfl

Detta är en liten snygg snabbläst nico-text-bok.  Man har frågat ett trettiotal förståndshandikappade svåra frågor och skrivit ner vad de svarat. Detta är en idé som verkligen kunde ha blivit jättefel, men eftersom frågorna är så svåra så att vem som helst skulle ha svårt att formulera korrekta svar, blir alla svar bra. För vem vet egentligen varför himlen är blå? Eller vad meningen med livet är?

Baksidestexten poängterar att man kan få ett annat perspektiv, att de ger annorlunda svar. Och den respekten för de personer man talat med känns i boken. Man kan le, man kan skratta och man kan tänka efter. För hur hanterar jag dumma människor? Jag som har fått så mycket av livet, vad tycker jag är meningen med livet? Vad behövs för att jag ska vara lycklig? 

Jag måste säga att efter att ha läst boken är jag också nyfiken på varför himlen egentligen är blå, eller snön vit. För att inte snacka om hur telefonen egentligen fungerar.

Kommentarer
Postat av: Hans Persson

Att himlen (oftast) är blå har att göra med ljusets brytning i atmosfären på något sätt som jag inte kommer ihåg. När solen kommer ner mot horisonten (solnedgång) går ljuset genom mer luft eftersom den träffar snedare, och då gör brytningen genom denna större mängd luft att det blir rött istället.

Postat av: Anna

Hej! Vilken jätterolig blogg du har! Jag är själv helt ny i bloggandet och tycker det är jätteroligt att läsa och inspireras. Får jag länka till din blogg från min egen?

/ Anna

2007-04-08 @ 12:34:02
URL: http://bokhyllan.wordpress.com
Postat av: Johanna/bokidioten

Hans: tack! Nu har jag lärt mig något nytt!
Anna: självklart!

2007-04-08 @ 20:52:54
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Tagekathrine

Hi! I liked your site. Design, navigation, a content - all is very good!

2009-04-07 @ 09:07:05
URL: http://tagekathrine.myblog.de

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback