Det här är inte jag

Det här är inte jag
Eva F Dahlgren

Ordet utbränd låter otäckt, luktar misslyckande, oåterkallelighet och utanförskap. Hur känns det att vara utbränd? Hur kan man förhålla sig till det, förhålla sig till sig själv? ED blir som fyrtioårig ensamstående frilansjournalist med en son utbränd och hur det var skildrar hon på ett rakt sätt i den här boken. Hon delar med sig av sig själv utan att lämna ut andra. Hon skildrar hur det är omöjligt att läsa, sortera information, att handla hushållspapper eller att komma ihåg sonens födelsedag. Hon skildrar sitt eget förhållingssätt till sin sjukdom och blottlägger därigenom skammen att inte kunna fungera, att ligga samhället till last. Just detta utanförskap hon skildrar är vad jag kommer att komma ihåg av boken. Vi lämnar ED när hon påbörjar KBT. Jag lägger ifrån mig boken och tänker att hon har gjort det lätt för sig när hon skrivit boken. Vad händer sedan? Är terapi lösning på alla problem? Finns det lösning på problemen?

Kommentarer
Postat av: Camilla

Den boken lämnade mig med samma frågor som du ställer dig.

Det riktigt intressanta vid en kris börjar ju egentligen i terapin. Det är ju där man kan börja JOBBA med problemen, inse vad som är galet och förhoppningsvis komma vidare. Nej, en mycket bättre bok om utbrändhet är "Mitt liv som trött" av A Löfqvist.

Postat av: Johanna/bokidioten

kul, Camilla, att läsa din reflektion! Jag googlade efter andra som skrivit om den, men i stort sett tji. Ska hålla utkik efter den adnra boken du nämner!

2007-12-17 @ 08:35:43
URL: http://www.bokidioten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback