Fem på rymmarstråt

Fem på rymmarstråt

Enid Blyton


Detta är en av de tidiga fem-böckerna och den utspelar sig i Kirrin, där George bor. (Bor och bor - förstår jag rätt går alla barnen på internatskola. Och den mesta av loven verkar de tillbringa på äventyr eller hemma hos varandra. Så hemma är nog en relativ term.)


Fanny, Georges mamma är sjuk, och hembiträdet Johanna är tillfälligt borta. Den sura Fru Suur, som dessutom har en otäck man, en elak son och en golvmopp till hund, tar över hushållet medan Quentin följer med sin fru till sjukhuset. Vi får aldrig egentligen veta vad det är för fel på Fanny, men barnen vantrivs och rymmer till Ön.


Ett härligt äventyr med fina miljöer: grottor, ljung och fängelsehålor. Jag stör mig på att Julian är alltför morsk gentemot vuxengenerationen. Jag skulle beskriva honom som självgod och egensinnig. Anne beskrivs här som betydligt mindre än i de andra böckerna jag läst.


En bra sida om fem-böckerna finns här. Missa den inte! Jag har precis insett att alla femböcker inte är skrivna av Enid Blyton - jag återkommer med ett inlägg om Claude Voilier.


Kommentarer
Postat av: Pysseltanten

Nu har jag svarat dig - fast inte på min bokblogg, utan på min andra blogg. ;-)
wwww.pysseltanten.blogspot.com

2007-12-22 @ 09:09:40
Postat av: Johanna/bokidioten

kul! vad roligt att se din andra blogg också, har inte varit inne och tittat där förr!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback