Världens elakaste citat

Världens elakaste citat
Leif Eriksson & Kristoffer Lind

Min far vet att jag är svag för den här sortens böcker. Jag har ett halvdussin citatböcker i bokhyllan men det här är den enda som uteslutande innehåller elaka citat. (Och Oscar Wilde måste ha varit mycket elak när han levde, för han är väl rikligt representerad). Den är uppdelad efter vem citatet är elaka mot och börjar förståss med ett elakt citat om såna som läser citatböcker.
 
Boken är rolig, möjligtvis med undantag för när man känner sig träffad. En viss 
Jan Hannerz lär ha sagt att "lärare är en person som istället för att lära eleverna att ställa morgondagens frågor, lär dem gårdagens svar". Där kände jag mig träffad, men många andra grupper blir elakare åtgångna än så.

Med risk för att uppfattas som könsdiskriminerande, vill jag gärna återge ytterligare ett citat, denna gång av Carl Barney:

"Det finns tre kategorier av män i världen. En som lär sig från böcker, en som lär sig genom observation, och en som bara måste ställa sig och kissa på det elektriska stängslet."

Också en sak att tänka på som lärare! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback