Morden i Oxford

Morden i Oxford
Guillermo Matinez

Det här är en tunn deckare. Det är några saker som skiljer det från andra deckare, inte minst den matematiska touchen och det faktum att författaren är från Argentina och ursprungligen översatt från spanska. Detta märks på sättet han väljer att beskriva yngre kvinnor, som om han ser dem, lägger märke till deras utsende, åtrår dem på ett självklart, vardagligt sätt. Den utspelar sig i en akademisk miljö och vi får mycket matematisk kulturhistoria med oss på köpet. Ibland tror jag att det är det verkliga syftet med boken, och visst förstår man mer om matematikens logik efter att ha läst boken. Och man får nya perspektiv på talserier (efter en talserie på tre symboler kan man, mer eller mindre komplicerat, foga vilken fjärde symbol som helst. Det är här Occams rakkniv kommer in. Det har jag aldrig tänkt på innan, att det är något så vardagligt).

Jag kommer inte att läsa om den, men jag är glad att jag läst den. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback