gott nytt år - läsutmaning?

Jag såg på du är vad du läser Hans läsutmaning till sig själv. Hans utmaning är tämligen ambitiös och jag känner mig plötsligt som en slacker... Jag funderar på vilken min läsutmaning skulle kunna vara? Här är ett förslag:

  1. Gå igenom bokhyllan och släng tio böcker jag inte kommer ihåg att jag läst och fundera på varför jag köpte dem egentligen
  2. Gå igenom bokhyllan och läs igenom en bok som betytt mycket för mig
  3. Läs en bok tre gånger
  4. Hitta en författare jag inte läst förut som jag tycker om
  5. Skriv om om mina läsupplevelser
  6. Fundera på om jag verkligen vill  ä g a  alla böcker jag ser 

Undrar om jag kan leva upp till det här? Undrar om det kan fördjupa min läsupplevelse?Jag tror att jag utan vidare läser 100 böcker om året.  Mitt problem  Min utmaning är att  få ut mer av min läsning - inte att läsa mer.
 


Kommentarer
Postat av: Nisse

Måste man ha läsföresatser? Jag har - helt utan föresatser - kommit fram till läsvanor jag trivs med. Jag växlar - men lite oregelbundet - mellan olika områden. Jag läser sällan eller aldrig en bok av tvång, utan av lust. Många böcker jag köper får "ligga till sig", tills lusten att läsa just den boken kommer. Fortfarande väntar t ex alla delarna av På spaning efter den tid som flytt i bokhyllan. Enligt detta läsmönster håller jag just nu på med en närmast kulturhistorisk bok, Göran Lagers Döden i skogen; en slags historik över dödsstraffets och fångvårdens historia i Sverige. Bakom mig ligger bl a en deckare (Robinsons En märklig affär), en klassikeromläsning (nya översättningen av Thomas Manns Buddenbrooks), en historisk bok om andra världskriget (Tamelanders Slaget om Västeuropa), en biografi (Montefioris Stalin), en naturvetenskaplig (Brysons En kortfattad historik över nästan allting), en nyutkommen roman (Khemiris Montecore), lite blandad lyrik (bl a Tranströmer, Runeberg, Karlfeldt, Gullberg och T S Eliot), vidare essäer av Edward Said och von Wright. Och på tur ligger två böcker av Pamuk och väntar. Jag känner inte längre något tvång att läsa vissa böcker. Å andra sidan är böcker med gott rykte nästan alltid läsvärda ...

Sedan måste jag bekänna att jag aldrig (eller nästan aldrig) kastar en bok! En läst bok jag tyckt om har blivit en nära vän som jag vill ha ständig tillgång till. Tyckte jag inte om den kanske jag får lust att ge den en ny chans en gång i framtiden. Och tänk vilken njutning att gå fram till bokhyllan och dra ut en bok på måfå och läsa några sidor!

2007-01-03 @ 14:58:52
Postat av: Jenny

Jag borde också gå igenom min bokhylla och plocka bort de böcker som jag inte gillar och som jag inte kan fatta varför jag en gång köpte. Men böcker är så fina i bokhyllan så det är samtidigt synd att ta bort några. Kanske gör jag det när jag har jättemånga böcker.

2007-01-05 @ 15:37:34
Postat av: Therese

Inte slänga böcker! Gör som Petra som bloggar på http://www.enannansida.se/bok/. Hon lottade ut de böcker hon städade ut ur bokhyllan! =)

Postat av: bokidioten

Jaaa... jag håller med er, Nisse, Jenny och Therese! Jag kan nog tänka mig en och annan utlottning i framtiden, annars blir det INTE tippen utan Myrorna (att slänga på riktigt - det går väl inte!)

Jag har jättemycket böcker redan. Jag har precis flyttat och inte ens fått upp alla böcker än. Och det läskiga var att det var så många som inte gjort minsta intryck på mig. (men de var bra underhållning! det är jag säker på, även om jag inte kan komma ihåg dem efteråt!) Det har verkligen varit en väckarklocka.

2007-01-08 @ 14:15:00
URL: http://bokidioten.blogg.se/
Postat av: Eivindmariann

Hello admin, nice site! Good content, Beautiful design, thanks! Greetings

2010-02-22 @ 13:16:14
URL: http://eivindmariann.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback