nightmares and dreamscapes

Nightmares and dreamscapes
Stephen King



En tung novellsamling från Stephen King. SK är ojämn - och det jag tycker bäst om är inte allt gore (mycket blod och äckel) utan när han hittar en idé och utvecklar den - vad händer om...

En del noveller är ruskigt bra, men det är många sidor innan man kommer dit. Min klara favorit är you know they got a hell of a band om det unga paret som kör fel och hamnar i en underlig småstad. Den här novellen exemplifierar SK när han är som allra bäst, när han är så tydlig att man nästan känner smaken av maten, att man ser hur verkligheten ligger precis brevid det vi väntar oss av den.

Ett par av de andra novellerna är också värda en omläsning.

the end of the whole mess
home delivery
rainy season
the ten o'clock people
(som redan känns föråldrad)
crouch end

Efter ett antal noveller börjar man se mönster i vad han skriver (eller hur han skriver) trots att han ändrar stil, tilltal, mellan novellerna. Han har tex inkluderat en Sherlock Holmes-novell (the doctor's case) med ett helt annat språk. En annan novell utspelar sig i Londons förorter och har en annan dialog. Han varierar språk. Det märks också att han är en driven författare (och skriver snabbt, skulle jag tro) och kapitlet med Notes i slutet är roligt för att se författarprocessen. Annars är det bara en novell, Umney's last chance, som behandlar författarens liv och frustrationer.

Titta på
följeslagarna!

Kommentarer
Postat av: Belgarion

Tycker du slår huvudet på spiken vad gäller "The King". Jag tycker också att hans bäst böcker är där han beskriver (som du säger)- vad händer om...

Har du läst mycket Stephen King ?

Postat av: Anonym

Vad roligt att du också tänker så! Jag har läst en hel del SK, framförallt hans tidigare böcker, men det är novellerna jag återvänder till gång på gång.

2007-01-08 @ 14:11:43
URL: http://bokidioten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback