Rom-litteratur

Min favoritstad över alla andra är Rom. Det beror inte enbart på att jag tillbringat ett halvår där, men också på de böcker jag läst om Rom. För att resa kan man göra också genom böcker. Fast jag alltid haft svårt att läsa i förväg om platser jag ska till, vet jag att jag får ut så mycket mer om jag gör det.

Den som ska resa till Rom gör väl i att läsa
Bo Lundins Om Rom. Om namnet låter bekant skriver han i SvD och är deckarfantast/deckarförfattare. Någon har sagt att man ska läsa Om Rom i förväg eftersom risken är att man annars tycker bättre om boken än om verkligheten. Och det ligger något i det.

image15
Rom är en stad med lång historia och på få ställen jag varit är historien så tydlig i stadsbilden. Efter ett tag inser man att det inte bara är historia i kontrast till nutid utan det är lätt att dela upp i olika lager - storhetstider. Man kan urskilja det antika Rom från renässansens Rom från det kyrkliga Rom (OK, de två sista går ofta hand i hand) till fascismens Rom. Och alla dessa Rom finns parallellt i dagens Rom, som är en huvudstad och säte för internationella organisationer. Hur funkar en storstad som inte kan bygga tunnelbana utan att det sker på bekostnad av historien?

Detta är tankar som formats efter läsning av Om Rom. Den kategoriseras ibland som en resehandbok och ibland som en guidebok. Men framförallt kanske den är en reseskildring . I tematiska kapitel väver BL med stor språkrikedom och inte så lite humor ihop de olika Rom som ligger på samma plats. Varenda gång jag ska till en ny stad saknar jag en sån här bok. Klart, det krävs ju en stad med en viss historia för att det ska låta sig göras. Och en författare av Lundins kaliber.

Vad sägs om följande kapitelrubriker:
Herrar på höga hästar. Vittorio Emanuele-monumentet, Capitolium
Helgon på burk. Reliker och kuriosa i romerska kyrkor
Rum i Rom. Hembesök hos andliga och världsliga storheter
Katter och kurtisaner. Romerska miljöer, muséer och minnen favoritkapitel!
Sitta stilla på Piazza Navona. Stilla sightseeing
Den gyllene triangeln. Området Piazza del Popolo-Corson-Piazza di Spagna
I fädrens spår. Forum Romanum, Palatinen och kejsarfora
Det lyckliga vattnet. Fontänerna i Rom  favoritkapitel!
Döden i Rom.Fosse Ardeatine och Protestantiska kyrkogården  favoritkapitel!
Tre flickor i Rom. Tvåtusen år på Gianicolo
Traska i Trastevere. Rundvandring på andra sidan Tibern
Hemma hos Hans Helighet. Peterskyrkan och Vatikanmuséerna

Det här är inte en guidebok. Tro mig, jag har försökt. Mitt ex är fullt av marginalanteckningar, understrykningar, lösa lappar och korsreferenser. Att navigera genom Rom med denna som enda vägvisare är nog tröttsamt. Kapitlen är, med några undantag, tematiska och inte geografiska. Men utan den här boken hade jag aldrig hittat till Fosse Ardeatine eller protestantiska kyrkogården, det obskyra men charmiga vaxmuseet eller det tankeväckande men anonyma museet på Via Tasso 145 om SS som ligger i ett vanligt bostadshus där också verksamheten bedrevs. 

Jag rekommenderar med andra ord en gammaldags, tråkig guidebok som komplement. The blue guide är bra (men urbota tråkig). Rom annorlunda (Lennart Sjöstedt) är bra om man kan få tag på den, men inte riktigt lika entusiasmerande som Om Rom. Bo Lundin har också gjort en mini-variant av Om Rom - Rom russin som är klart läsvärd men inte lika bra. Läs gärna Åke Dauns bok "den enuropeiska identiten"! Man får en bra känsla för Italien när man läser den.

image16

Därutöver finns det ju skönlitteratur! Bäst tycker jag om Vibeke Ohlssons böcker om Sabina. Packa ner dem i resväskan och hitta Suburra.

Det blir inget Rom för mig i sommar. Men jag hoppas luta mig tillbaka i läsfåtöljen och läsa om Rom. Kanske hitta döden i Rom? Och förresten (surt sa räven...) så är ju inte sommarmånaderna bäst i Rom. Oktober är trevligare.


Kommentarer
Postat av: *Malin*

Jag var i Rom för 3 år sen o jag verkligen älskar den staden! Och Sabina-böckerna är också stora favoriter för mig. Nu fick du mig att bli sugen på att åka tillbaka till Rom... :-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback