Sömnlös

Sömnlös
Stephen King

Det här är en riktig tegelsten. Pocketen är på dryga 600 sidor och texten pytteliten. Trots det finns det få partier som känns som utfyllnad. Och mycket få partier med gore. Vad vi har här är helt enkelt en omfattande bok när SK är som bäst. Men det kräver sin tid att ta sig igenom.

I likhet med Det utspelas sömnlös i Derry, Maine. Och när jag läste Sömnlös önskade jag så att jag läst Det lite nyligare. Jag kände igen mig ibland i miljöerna, jag hittar lite i geografin och jag anar en del kopplingar. Skulle jag ta mig in som ny i SK-universum skulle jag välja att läsa Det först och sedan Sömnlös (men jag skulle inte låta det gå 15 år emellan upplevelserna).

Storyn är genomtänkt och fantasieggande. Det är allra bästa sortens "tänk-om". Man anar hela tiden att det finns en hel värld där ute, men på samma sätt som huvudpersonen/erna inte får se mer än glimtar av den får inte heller vi göra det. Jag är sugen på att förstå mer (och kommer nog också att ta mig igenom
svarta-tornet serien).

Huvudpersonen Ralph Roberts är pensionär. Det är sympatiskt att SK väljer att skildra historien utifrån en marginaliserad grupp igen. Precis som barn, som SK gärna har i huvudrollen, är pensionärer också en grupp människor som lever parallellt med den tongivande delen av befolkningen. Jag gillar hans skildring av relationer mellan människorna vi möter.

Ralph förlorar sömn. Han sover ett par minuter mindre per natt. Bara detta är djävulskt uttänkt (och precis det jag inte vill tänka på när jag vaknar mitt i natten). Men sömnlösheten är dessutom mer djävulsk än så eftersom den ingår som en pusselbit i ett större spel. Och det är när vi börjar få inblick i detta större spel som vi också börjar hitta kopplingar till hjärtan i Atlantis.

Det underliga är bara att jag har precis läst klart boken. Jag njöt av varenda sida, men just nu kan jag inte för mitt liv fatta hur storyn kunde ta 600 tätskrivna sidor att berätta? Skulle man (och nu är jag hädisk) kunna berätta historien på säg 300 sidor? Eller 200 sidor? Eller rentutav i en novell?

Titta på Geek Galaxys inlägg! Där finns bland annat länkar till en fantastisk sida med en underbar karta.

Kommentarer
Postat av: Eva

Åh, den här kommer jag ihåg att jag har läst när jag ser titeln och vad du skrivit. Jag tyckte den var bra! Det är synd att man inte har skrivit upp alla böcker man har läst någonstans tidigare!

Postat av: Pi

Den har jag inte läst på säkert 15 år. Kanske dags att läsa om den?
Vill passa på att rekommendera Gengångare av Peter Straub, om du inte har läst den. En riktigt otäck spökhistoria som också har gamla människor i huvudrollerna. Riktigt bra, tycker jag.

2007-03-07 @ 22:04:25
URL: http://gemen.blogg.se
Postat av: Belgarion

Ahh, det glädjer ett sant King-fan att du läst flera av hans böcker på senaste tiden.....=)

Sömnlös, är enligt mig, en av hans starkaste böcker. Den innehåller så mycket tycker jag. Kanske jag tog den till mig så mycket på grund av att den handlade om äldre människor på det sätt du beskriver.

Råder dig med bestämdhet att påbörja första delen i "Det mörka tornet" snarast....=)

2007-03-07 @ 22:48:08
URL: http://bookreflections.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback