Tre lurviga nallar

Tre lurviga nallar
Margaret Wise Brown



Det finns bara en barnbok som kan mäta sig med får jag behålla honom. Och det är tre lurviga nallar. Boken bär tydliga spår av sin tid (utkom första gången 1965) och är faktiskt lite civilisationskritisk. Det var inte det jag föll för som barn, men det är vad jag ser när jag försöker läsa den för lille A (och nej, han är inte speciellt förtjust i den här heller).

Tre små nallar lever idylliskt och isolerade tills de två äldsta nallarna bestämmer sig för att flytta in till staden [gissa om det framställs som ett trevligt ställe?] Den lille nallen saknar de två äldre och klär på sig vad han uppfattar som människokläder (se bild nedan - lite kålblad, en blomkruka på huvudet och träbitar). Men eftersom de två äldre nallarna har på sig människokläder kan inte den minsta nallen känna igen dem förrän kläderna blåser av dem.
image13

Det är bilderna, snarare än text som jag minns och kommer ihåg.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Nej men åh! Den där visste jag inte att jag hade som liten förrän du påminde mig nu! *blir supernostalgisk* Det där var som att öppna en bortglömd låda på vinden, fast i huvudet. Jag kommer ihåg det där med kålbladen... vad fint.

Postat av: Klara

Fick nyligen en fakta bok om Nallens historia och framväxt av min mamma! Mycket gulligt där de tar Nallens historia på allvar! Älskar nallar! Min lilla katt är nästan som en levande nalle....

2007-05-24 @ 15:23:15
URL: http://klarastext.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback