Fem figurer på middag



Välkomna på middag söndagen den elfte november 2007!

I glada figurers lag kommer vi under kvällen att avnjuta en förrätt bestående av morotsstavar med yoghurtsås, till huvudrätt tacos och vi avslutar middagen med glass. Som ni ser är middagen anpassad för att avnjutas i sällskap av hela familjen, varför menyn är synnerligen barnvänlig. Till middagen får man välja mellan vin och vatten. Gästerna uppmanas att ej röka till maten.


Nej, förresten. Just ikväll lägger jag lilla A först. Och varför laga middagen själv? Jag beställer hem en kock som gör en utsökt måltid. Och en butler som passar upp.


Här har vi de inbjudna:


Höger sida av bordet

Ford Perfect (liftarens guide, etc: Douglas Adams). Någon som har åkt tvärs och kors över galaxen för att skriva en guidebok borde ha många bra historier att berätta. Han är också tillräckligt lättsam och har skinn på näsan så han klarar att prata med Sherlock också.


jag


Sherlock Holmes
(Baskervilles hund, etc: Conan Doyle). Jag är övertygad att även om han blir dryg kan han också vara intressant att lyssna till. I och för sig är nog dr Watson en bättre historieberättare, men Sherlock kan nog komma med intressanta kommentarer till andras historier också.

  

Vänster sida av bordet

Kristina (utvandrarna, etc Vilhelm Moberg). Henne måste vi ta hand om så hon inte känner sig utanför. Men jag vill gärna lyssna till vad hon har varit med om, hur det var. Och ge henne en chans att komma tillbaka till Sverige, även om det är över hundra år för sent. För att hon ska känna sig väl till mods får hon en samtida präst till bordet.


Gösta Berling (Gösta Berlings saga, Selma Lagerlöf). Jag vill höra alla hans historier och träffa honom på riktigt. Jag är övertygad att han är en kul typ, får bara se till att inte han och Ford Perfect ger sig i kast med att dricka gargelblasters. Kristina brevid borde ha en lugnande inverkan.


Johanna (Påven Johanna: Donna Woolfolk Cross). Jag tycker att hon är tråkigt beskriven i boken, men jag ger henne i alla fall en chans. Jag är övertygad om att hon och Sherlock får intressanta saker att tala om, att de är lika smarta. Och jag är så nyfiken på att fatta hur det verkligen var för tusen år sedan och hur hon uppfattar dagens kvinnosyn.


Ikväll vill jag vara glad. Inga stökiga gäster. Dr Rheinhart (tärningsspelaren) får inte komma. Jag funderade ett tag på Ender (Enders game) så han får komma ifrån ett tag, stackarn, men det får vänta till en annan kväll.


Kommentarer
Postat av: Camilla

Men åh, Påven Johanna skulle jag ju jättegärna vilja ha på middag -henne hade jag ju alldeles glömt. Och jag skulle väldigt gärna vilja lära känna Kristina. Och jag kan tänka mig att de två skulle kunna ha en del att prata om. Eller kanske är de för olika...

Du har plockat ihop ett riktigt intressant middagssällskap!

Postat av: Johanna/bokidioten

tack Camilla! Vi kanske kan gå på varandras middagar!

2007-11-12 @ 20:34:38
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Pi

Jag fattar precis hur du tänker om Reinhart. Tänk om han får för sig att byta personlighet var sjätte minut? Det var jätteroligt att läsa om, men jag skulle verkligen inte vilja ha honom på min middag om tärningen hade sagt åt honom att göra det.

2007-11-12 @ 21:52:00
URL: http://gemen.blogg.se
Postat av: Ivana

Vilket intressant gäng! Jag har "träffat" de alla. Visserligen var för sig, men de kan säkert komplettera och underhålla varandra rätt väl, de är intelligenta och kan ta för sig. Skulle gärna vilja lyssna till samtalet vid middagsbordet. Vad bjuder du på för mat?

2007-11-17 @ 21:15:23
URL: http://andten327.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback