Full rulle, Lotta!

Full rulle, Lotta!
Merri Vik


Lotta har tagit studenten och har i denna bok begåvats med en annan parhäst än Giggi. Peg, eller Petra Elisabeth Gren, är slarvigare och något yngre än Lotta. Som parhäst kan hon alltså peka på andra egenskaper hos Lotta och lyfta andra sidor hos Lotta än vad vi kanske får se annars.

Jag tycker att Lotta är mindre hoppsig i denna bok än i många av de tidigare. Självklart är hon med om missöden ? som att bli utlåst mitt i natten på det vandrarhem där hon och Peg bor ? men det är mindre dominerande. Vi får också träffa en Lotta som har prestationsångest, till exempel, som funderar på om det hon skriver duger.

I boken cyklar Lotta och Peg runt och letar saker att skriva om för tidningens räkning. De besöker ett Kolmården innan delfinerna. De besöker ocksåexempelvis Söderköping. (Däremot kommer de tyvärr aldrig till Linköping, det hade jag tyckt vara kul att läsa om). Jag fortsätter att klura på var Lotta bor egentligen ? vid det här laget kan jag konstatera att det inte är Stockholm och att det ligger norr om Norrköping.

Återigen finns Paul med i utkanten. Är det så ? att han ständigt finns med i utkanten, men sällan egentligen i böckerna? Och återigen blir det en spänd situation där Lotta inte riktigt vet var hon har honom. Jag minns inte från när jag läste böckerna som barn att deras förhållande var så ojämnt, att det är så mycket osäker dyrkan av Paul.

Återigen, Lotta-böckerna läser jag för stämningens skull, inte för handlingen. Få kan som Merri Vik skapa en idyllisk stämning i få ord.

Kommentarer
Postat av: bokmoster

Blir sugen på att hämta ner mina Lotta-böcker från vinden och läsa! Håller med dig om stämningen, det är ju den som får mig att återvända till dem. Full rulle finns f ö i samlingen, som dock inte är komplett. Ett framtida projekt, att få ihop samtliga böcker, kanske?

Postat av: Johanna/bokidioten

det är definitivt ett projekt för mig, att försöka utöka min samling Lotta-böcker! Trevliga böcker och de tar ju inte så mycket plats i bokhyllan heller!

2007-11-15 @ 14:50:19
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: Olaifredrikke

Keep up this great resource. I bookmark your site, best greetings

2009-10-15 @ 12:37:21
URL: http://olaifredrikke.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback