Rakt i plurret, Lotta!

Rakt i plurret, Lotta!
Merri Vik


Jag hoppar fram och tillbaka i Lotta-kronologin - denna är skriven 1976, Lotta och Giggi har precis hunnit ta studenten och har kommit upp till Stockholm (upp- det innebär alltså att Lottas stad ligger söder om Stockholm. Och som vi såg i en tidigare bok, norr om Norrköping. Ledtrådarna hopar sig!). Giggi påbörjar läkarutbildningen, Lotta flyttar in till Malin i hennes lägenhet och jobbar som biträde.

Boken innehåller en del dråpligheter, men är minnesvärd framförallt för att det är en av de få Lotta-böcker jag läst hittils som faktiskt är lite moraliserande. I en scen får vi träffa en ung kille som använder ovårdat språk och MV låter kommentera ordvalet som "friskt, kärnfullt och begripligt. I en annan scen råkar Lotta gå in i en modern boutique för att leta efter en rosa blus. I boutiquen är det stökigt, hög musik och en tjej ligger på golvet och försöker trä på sig ett par flera nummer för små jeans. Det behöver knappast tilläggas att författaren låter Lotta gå vidare till en annan boutique för att hitta sin rosa blus...

Kommentarer
Postat av: camilla

Nuu har jag svarat på din utmaning! Den var klurigare än jag hade tänkt mig, så det tog lite tid. Men det var roooligt klur :)

Postat av: Bokidioten/Johanna

vad roligt! Jag var inne och tittade på den. Du har ju gått vetenskaplgit till väga!

2007-11-20 @ 08:14:19
URL: http://www.bokidioten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback