Penelopiad

The penelopiad
Margaret Atwood

Kommer ni ihåg myten om Penelope? Hon som var hemma och väntade på Odysseus när han irrade hem från Trojanska kriget. För att slippa välja en ny man bland alla friare väver hon en väv på dagarna och säger att hon ska välja en ny man när väven är klar. Men eftersom hon river upp allt på nätterna lyckas hon förhala beslutet. På så sätt blir Penelope en symbol för den trofasta.

I den här boken skriver MA utifrån Penelope synvinkel. Hur uppfattade hon att bli ensam kvar på Ittika medan Odysseus inte kommer hem från Trojanska kriget? Och varför mördades Penelopes förtrogna 12 jungfrur samtidigt som friarna?

 Penelope berättar ifrån Hades, där hon ju är kvar. Vi får en god bild av vem Penelope är och hur hon fungerar och om förhållandet till kusinen, den sköna Helena, mannen Odysseus, den iskalla svärmodern och den manipulerande amman. Vi ser hur litet manöverutrymme Penelope har.

Boken ger mig ungefär det jag väntat mig. Jag får en återberättelse av myten från ett annat håll (och det är alltid nyttigt!). Hon använder sig av ett antal annorlunda berättartrick: skildringar från Hades, låter jungfruarna på klassiskt manér tala genom sånger talkören framför, låter fallet med friarnas död komma upp i en nutida domstol. Kanske är det för att jag lyssnar på den på ljudbok, att jag missar lite av språkliga finesser, men jag vill ha mer. Jag vill bli överraskad! Det här är bra mer ger inget bestående. Läs istället
strändernas svall av Eyvind Johnson! EJ har utnyttjat myten på ett mer konstruktuvt sätt och gjort en självständig tolkning. Jag tykcer tyvärr inte Penelopiaden når hela vägen dit.

Läs också bokmonstrets recension! Hon är mer positivt inställd till boken. Storyteller finner det djup i boken jag saknar.
 

Kommentarer
Postat av: Baraal

I found this site very useful while surfing Google.Interesting page containing serveral helpful information and nice pictures. Greetings


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback