this book will save your life

this book will save your life
AM Homes


När jag var förbi Pocketshop på Centralen för ett par veckor sedan var den här boken en av de böcker som rekommenderades av de anställda. Det var tur, för annars hade jag inte köpt den. Kaxig titel, utvald av en bokklubb och med hela omslaget täckt med donuts.

Richard lever ensam i ett fint hus i LA. Han arbetar hemifrån och träffar bara sin personlige tränare, sin dietist och sin städerska. En dag får han oväntat mycket ont och efter ett besök på akuten tar hans liv en annan vändning. Smärtan går inte att förklara och steg för steg bryter Richard sina väl invanda vanor med hjälp av invertesmedicinaren med psykologisk profil Lusardi, Anhil donuts-försäljaren som gillar vackra bilar, den gråtande kvinnan i snabbköpet och den sällskapssjuke filmstjärnan.

Parallellt med Richards inre omvandling förändras hans hus. Hans hus har varit kliniskt välstädat, precis som hans liv. Nu upptäcker han ett sjunk-hål i trädgården som blir som en symbol för hans inre förändring. (Jämförelsen ska inte gå till överdrift, till exempel när det fastnar en häst i hålet, tycker jag det blir dråpligt att tänka mig att det ska spegla vad som häner i hans inre).

Roligast är dråpligheterna i boken och hur Richard reagerar på dem. Från början är han helt passiv och accepterar hur människor behandlar honom för att senare ta mer plats och välja mer.

Boken är flyhänt skriven och en del dialoger är så bra att jag gärna läser dem högt för min man. Efter ett tag kommer jag på att fastän boken känns ny som bok känns den misstänkt lik en film och jag hoppas att man inte gör en film av den!

Den här korta beskrivningen av bokens yttre handling gör inte boken rättvisa. Det är en feel-good bok, en satir över Los Angeles, och en bok om utveckling. 

Kommentarer
Postat av: Pi

Hej. Det finns en utmaning till dig på min blogg. Om du har lust.

Postat av: Anna

Hej. Hur gick det med paketet?? *orolig*

2007-11-03 @ 13:10:00
URL: http://bloggenomkittydrew.blogspot.com/
Postat av: Vetlefanny

Great site, keep up the good work!

2010-03-02 @ 09:13:03
URL: http://vetlefanny.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback