Den nya författarskolan

Den nya författarskolan
Göran Hägg


Den här boken har jag letat efter i ett tiotal bokhandlar men inte fått tag i. Min svägerska hade med sig boken oläst och jag slukade den. Den här boken, vågar jag påstå, kommer att påverka hur jag läser i fortsättningen.

Boken innehåller en rad korta kapitel (ett trettiotal ungefär) som var och ett tar upp en aspekt kring berättarteknik och stilgrepp. Helt enkelt en guide om  hur böcker är uppbyggda och några vanliga knep som författaren kan använda sig av för att bygga upp sin berättelse.

Man kan välja att se den här boken som en kokbok. Man kan också välja att se det som en mall eller raster som man som läsare kan lägga på de böcker man läser. Boken behandlar enbart romaner (OK, är nog tillämpbart även på noveller. Och långfilmer förståss.) Han nämner facklitteratur ett par gånger men det är nog svårt att tillämpa då. 
GH är så konkret att jag medan jag läser på rak arm kommer på exempel på böcker förutom de exempel som han lyfter upp (och det är många! Ett stort plus!).

GH har även skrivit ett par böcker om retorik. Det märks när man läser boken. Ofta är sättet att tänka lika och eftersom detta är den enda bok i sin genre jag läst, kan jag inte låta bli att fundera på vad det är GH väljer att inte ta upp. GH är också provocerande. Han vet vad han tycker är sant. Han skriver på ett sådant sätt att den vane läsaren klart ser att det är hans åsikt men han framställer det som om enbart idioter inte skulle dela hans åsikt. Han har minst sagt tvärsäkra åsikter om värdet av bildspråk och metaforer. Kan man ta det har man en rolig läsupplevelse framför sig!

Kommentarer
Postat av: Buteo

Jag beställde den från Adlibris nyss, där verkar den finnas i alla fall. Ser fram emot att sluka den.

Postat av: Johanna/ bokidioten

Lycka till med bokslukandet! Jag har den på min önskelista på adlibris, nästa gång jag har förtjänat en rejäl belöning vet jag precis vilken bok jag ska beställa!

2008-04-15 @ 22:08:23
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: Klara

Har läst den flera gånger, med olika fokus. Att läsa den som en hjälp till litterära analyser (mer eller mindre avancerade) tycker jag också att den fungerar som. Att läsa den som inspiration till eget skrivande tycker jag den känns alltför tillrättalagd. Men den är rolig! Tycker om "En björn på stranden"-kapitlet - dels för det roliga namnet och dels för innehållet.

Och boken är ju som Göran Hägg är som person, rakt på, lägger fram egna åsikter som sanningar osv. Men med tanke på syftet med boken fungerar det väldigt bra!

2008-04-16 @ 11:55:46
URL: http://klarastext.blogspot.com
Postat av: Johanna/bokidioten

Kan bara hålla med! Björn på stranden tillhör också mina favoriter, och när jag väl lärt mig se det upptäcker jag det på så många ställen!

2008-04-16 @ 18:10:20
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: Charlotte

Nu har svägerskan också läst den. Jag tyckte den var tänkvärt, funderar på om hans knep kan funka när man bygger predikan =)

2008-04-16 @ 23:02:20
Postat av: Klara

Många gudstjänster hade nog varit en hel del roligare och tänkvärda om de kanske innehållet en "björn på stranden" :)

2008-04-18 @ 09:57:56
URL: http://klarastext.blogg.se
Postat av: Johanna/ bokidioten

Era kommentarer fick mig att börja tänka. Skulle jag kunna använda det tricket för att göra roliga föreläsningar? "Persiska brev" använder jag redan. Det var kul att översätta stilistiken till nya områden! Tack för den tanken!

2008-04-21 @ 18:33:02
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: Tekoppen

Jag lyckades aldrig läsa den här boken, störde mig så otroligt mycket på hur stöddigt den var skriven.

2008-05-12 @ 10:21:03
URL: http://tekoppenstankar.blogspot.com
Postat av: Johanna/bokidioten

Jo, han är stöddig. Irriterande med folk som alltid vet bäst! Men står man ut med det ger boken så mycket. Jag har också en liten spaning att mycket av det han tar upp är mer framträdande i äldre litteratur - böcker som är skrivna innan sjuttiotalet. Jag har inte varit systematisk, men känner igen flera grepp tydligt i lite äldre litteratur.

2008-05-15 @ 22:31:51
URL: http://www.bokidioten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback