Karriär och köksbesvär

Karriär och köksbesvär
Sophie Kinsella

Det här är ingen tungviktare men tämligen trevlig läsning. Huvudpersonen advokaten Samantha investerar allt i jobbet. Hon har ingen fritid och inget liv. Hennes familj är likadan. Hennes födelsemiddag börjar och slutar på en restaurang där både modern och brodern ringer och beklagat att de inte kunnat komma. 

Samanthas mål i livet är att bli delägare men samma förmiddag som hon ska uppnå sitt mål uppdagas ett slarvfel hon gjort som kostar firman mycket pengar. Samantha flyr London och hamnar oförhappandes i en liten charmig engelsk by som hushållerska åt ett nyrikt par. Och Samantha kan inte laga mat. Eller städa. 

Bokens roligaste delar tycker jag är skildringarna av hushållsarbete. SK lyckas förmedla Samanthas totala okunskap och misslyckanden på ett trovärdigt sätt. Och tänk att det där rutiniserade hushållsarbetet - sätta på tvättmaskinen, baka bröd eller stryka en skjorta faktiskt inte är självklarheter. Det är kunskap, måhända tyst kunskap, som krävs.

Det här är en kul bok och perfekt lätt-lektyr. Vissa scener kommer jag att komma ihåg, till exempel Samanthas upptäckt av sin gamla kom-ihåg lista, eller Samantha hos avslappningsterapeuten, är underbara. 

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Hej!

Vill du vara med på ett pocketutbyte?
Hör av dig i så fall.

Läs mer här: http://designk.blogspot.com/2008/04/pocketutbyte.html

//Kerstin

Postat av: Charlotte

Jag läste den på engelska och blev väldigt förtjust. Men jag gillar hennes böcker i allmänhet - har precis läst klart hennes senaste: Remember me? Rekommenderas.

2008-04-11 @ 19:45:24
Postat av: Johanna/ bokidioten

Kerstin: tack för erbjudandet! Jag avstår nog, men tack för att du tänkte på mig!

2008-04-14 @ 05:00:48
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: Johanna/bokidioten

Jag hade ingen aning om att du läst henne! Bra tips att läsa henne på engelska!

2008-04-14 @ 05:02:32
URL: http://www.bokidioten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback