Tankar från sängkanten

Tankar från sängkanten
Marian Keyes


Det här har varit min badkarsbok senaste halvåret. Skrynkligare och skrynkligare har den legat i badrumsskåpet.

Vissa delar av den här boken är bra. Jag gillar hennes beskrivning av hur hon blev alkoholist och sedan författare. Jag får här bakgrunden till det djup som finns i hennes böcker, hennes beskrivning av sig själv. Hon har självdistans!

Andra delar är inte lika bra, eller jag tycker inte de är lika bra. När hon skriver sina smink-krönikor känner jag att jag befinner  mig på en annan planet. Hallå, är det så himla viktigt, eller? Hennes noveller är heller inte mycket att hurra för. Jag tror hon har haft roligt när hon har skrivit dem - de bygger mycket på "vad om" tänkande som jag också tycker är roligt - men miserabelt utförda. De får mig att tänka på hur författare lyckas skriva intressant, vad är det som krävs, vad är skillnaden mellan att skriva bra och skriva plattityder? En sida i en av novellerna brukar jag använda som skrivövning: när jag läser om ett nytt berättartekniskt knep försöker jag se hur det skulle kunna användas där för att lyfta historien från bara "vad om" till en bra berättelse. 

Kommentarer
Postat av: Klara

Ha! Det är så roligt att läsa om människor olika "fack" för böcker. Pendellitteratur känns alldeles för vanligt - men som din badkarslitteratur, någon annan bloggares insomningslitteratur osv är nya inovativa fack för speciella böcker! Roligt!

Postat av: Johanna/bokidioten

Ja, för mig är det svårt med pendellitteratur - två kilometer till jobbet och på cykel inbjuder på sin höjd till korta ljudböcker... Jag har faktiskt en specialkategori till - mitt-i-natten böcker (Lotta, Cherry Ames, Ture Sventon etc) när det är svårt att somna om!

2008-05-03 @ 17:25:54
URL: http://www.bokidioten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback