årtusendets kärlekssaga

årtusendets kärlekssaga
Märta Tikkanen


Oj! Vilken bok! Har ni inte redan läst den, se till att få tag på ett ex, en kopp kaffe eller två och lite ostördhet. Detta är en blandning mellan poesi och prosa och skriven så klar att den går rätt in i hjärtat.

MT skrev den redan 1978 men den äger stor allmängiltighet. Samtidigt är den otroligt privat och jag funderar medan jag läser på hur hon har vågat ge ut den. Och hur hennes man, Henrik Tikkanen, inte bara har tillåtit att hon ger ut den utan till och med illustrerat den. Jag funderar, alltmer nyfiken, på hur deras förhållande ser ut.

Boken är uppdelad i tre delar som mycket tydligt har olika teman. Den första delen handlar om att vara gift med en alkoholist. Det är inget smickrande porträtt hon målar upp av sin man. Även hennes tvivel, hennes sätt att försöka förhålla sig till situationen, är beskrivna på ett utlämnande sätt. En av dikterna känner jag igen från kärlek och uppror.

Den andra delen handlar om kärleken - eller kanske snarare tristessen. Vad innebär det att älska och bli älskad? Har man rätt att hävda att man älskar men utan att lyssna på objektet för kärleken? Detta penetrerar hon på olika sätt.

Den tredje delen handlar om egentiden. Eller bristen på egentid. Det är i den delen jag ibland känner att MT sätter ord på min frustration. Läs den!

Kommentarer
Postat av: jana

Hej,

är det så att du fortfarande saknar Cherry Ames - Skolsköterska? I så fall skulle jag kunna bistå med den. Mejla mig om intresse finns!

2008-12-29 @ 17:23:31
Postat av: Magix

Även jag ÄLSKAR boken! Men den heter Århundradets kärlekssaga :)

Postat av: Karin Lokrantz-Flores

Hej, tack för att du tipsade om boken, Århundradets kärlekssaga. Jag har tänkt läsa den flera gånger och sen har det fallit i glömska. Jag ska hålla utkik efter den. Hoppas allt är bra med er och att ni börjar landa i det nya.



2009-01-12 @ 09:57:11
URL: http://www.kahlokahlo.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback