Kärlek och uppror

Kärlek och uppror
Siv Widerberg


Någon som kommer ihåg den här boken? Mitt ex, ebfa tummad och klottrad i marginalerna, är min favoritdiktbok. Jo, jag vet att det här är dikter för barn och ungdomar, men jag kan dikterna, jag har en relation till dem. Det är som att plocka upp ett älskat kasettband som man lyssnat mycket på - upplevelsen är fylligare. Det är en skatt att vara bekant med några dikter och det blir så sällan av att jag har ro att ta in en ny dikt - eller ny musik för den delen - nu.
 
Jag tycker så mycket om dikterna i den här boken och kan bläddra mycket i den, känner igen rader här och var i den. Tack vare den här boken upptäckte jag Eeva Kilpi och när jag skulle
hitta dikten av Sonja Åkesson letade jag här.  För tillfället är det två rader från Edith Södergran som virvlar i huvudet -

Jag längtar till landet som icke är,

ty allting som är, är jag trött att begära.


Kommentarer
Postat av: Full bokhylla

Åh, jag älskade den. Min är helt sönderklottrad och mycket älskad!

Postat av: Adrian

Mmm mycket älskad. Öppnar den då och då, senast för något år sedan. Jag har fler anknytningspunkter till den än jag har till någon annan bok. Blandningen kan för mig synas märkligt idag men lika samtidigt lika självklar som när jag lyssnar på ett 20 år gammalt blandband.

2008-12-03 @ 14:26:36
Postat av: Charlotte

Ville bara gratta Bokidioten och alla de små bokidiaterna! =)

2008-12-03 @ 18:58:12
URL: http://ansgarssyskon.blogg.se/
Postat av: Karin Lokrantz-Flores

"alla de små bokidianterna"



Hur många blev det?



väntar nyfiket

2008-12-04 @ 09:35:16
Postat av: Emma

En av få böcker hos mig som också fick både anteckningar och permanenta bokmärken och är mycket välläst. Men jag minns inte hur jag fick den - det kan ha varit i present från en av mina föräldrars vänner, eller fick man dem i skolan, som 'Lyckad nedfrysning av herr Moro'?

2008-12-05 @ 07:01:42
URL: http://www.wibom.net/emma
Postat av: Johanna/bokidioten

fler än jag som är fäst vid den boken! Kanske är en bra bok att börja ge bort till människor i rätt ålder?

2008-12-08 @ 21:17:09
URL: http://www.bokidioten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback