Tröstaren

Tröstaren
Karin Wahlberg


Den sjätte boken i serien om kriminalkommisarien som är gift med en kirurg. Hon skriver så bra! Det viktiga är inte mordgåtan, utan allt det hon skildrar i förbigående. Jag talade med min moster och hon sa det så träffande: "KW kan skildra från en kvinnas perspektiv". När jag tänkte på det sättet kunde jag sätta ord på det. Alla de där småsakerna som man som kvinna bara lär sig att acceptera och inte ens tänker på efter ett tag. Och här låter KW en 47-årig kirurg observera det i förbigående. Strålande!

Men det är inte det enda som är bra med boken/böckerna i serien. För ett bra tag sen funderade jag en hel del på samtidsromanen, hur den skulle kunna se ut, vad den skulle skildra. I den här boken får vi en samtidsroman i ögonvrån. Boken utspelar sig i vardagen i en svensk småstad: Oskarshamn. Vi får vara med på de små sakerna och jag tror att om man läser den här boken om tjugo år kommer man att kunna le och tänka: visst ja, så här var det vid sekelskiftet! Vad charmigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback