Fågelbovägen 32

Fågelbovägen 32
Sara Kadefors


datum när jag slutade läsa boken: 080115

Den här boken lade jag ifrån mig efter sidan 82. Jag tror mig förstå vad den går ut på, vilka tankar SK vill väcka och var storyn är på väg. 

Den kvinnliga läkaren Karin, villaägare, mamma, professorsfru, engagerad i en klinik för flyktingar, kommer av en slump att få en sjuk flykting boende hemma hos sig. Karin gör det av godhet, Katerina gör det för att Karin lovar henne ett jobb för att gå med på att flytta dit.

Boken lyfter frågor om godhet. För vems skull är vi goda? Karin är - i yttre gärningar räknat - En God Människa. samtidigt, när vi följer henne, är hon ingen sympatisk människa. Hon gör goda gärningar för att känna sig duktig. Och det är inte samma sak som att göra det för andra människor. Skillnaden kan tyckas hårfin (borde inte slutresultatet bli densamma) men domen mot Karin blir hård. Det räcker inte med att göra goda gärningar!

Trots ett intressant tema tycker jag inte att boken är värd att läsa ut. Den griper mig inte. Jag känner inget för de personer jag lär känna och boken känns övertydlig. SK antyder inte; hon skriver tydligt, gång på gång.

Jag har läst två andra böcker om kvinnliga läkare som vill vara duktiga/goda. Hit hör Vera i
Tindalos och även Katie i Hornbys how to be good. Vad är det som gör just gruppen kvinnliga läkare som en så bra fond för att diskutera just de här dimensionerna?   

Kommentarer
Postat av: Anna

Hmm,tittar man historiskt så är det makten i samhället som får det kämpigt i litteraturen. När kristendomen var det mest maktfulla var det populärt att skriva om präster. Sedan kom vetenskapen och då var det läkaren som fick ta smällen. Så idag är det väl så att det fortfarande är vetenskapen som regerar och i och med att kvinnorna tagit plats på arenan får de plats i litteraturen. Sedan är det bara att klämma in dilemmat. I det här fallet blir det dubbelt kanske? genom att den som har makt "ska" vara snäll och att kvinnans roll än så länge upplevs som problematisk??

Eller? Jag har tyvärr inte läst någon av de böcker du nämner.

Postat av: Johanna/bokidioten

Anna, vilken intressant idé! Det låter rimligt. Undrar vad som nästa maktfulla yrkesgrupp blir?

2008-01-22 @ 18:04:46
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: Fröken Nina

Jag gillade inte heller den här boken...

2008-01-22 @ 22:07:30
URL: http://www.ninateacher.blogspot.com
Postat av: Johanna på bokidioten

detsamma! Jag hade verkligen högre förväntningar: ett bra ämne och en bra författare. Men, men, varje bok man läser behöver ju inte vara en hit!

2008-01-23 @ 08:35:43
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: camilla

Att vara kvinna och läkare innebär ju att det i en och samma person finns dubbla krav på att vara god: i läkareden ingår att inte skada någon och att vara läkare innebär ju att hjälpa människor (d.v.s att vara god) och samhällets förväntningar som följer med att vara kvinna, d.v.s att vara god och ställa upp för andra. Att undersöka just godhet blir då dubbelt intressant med just en kvinnlig läkare i huvudrollen, tänker jag.

2008-01-24 @ 13:43:14
URL: http://camillasboklada.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback