statsrådet klarar krisen

Statsrådet klarar krisen
Bo Balderson


*SPOILERVARNING*

Antingen har jag överdoserat Balderson ett tag (inte alltför osannolikt), tröttnat på denna typ av litteratur eller så har böckerna helt enkelt chanserat. Jag gick till och med så långt att jag bläddrade tjockt de sista femtio sidorna i boken. Den politiska satiren är nästan borta. Karaktären Persson har mycket suddigare konturer. Och jag har en känsla av att till och med BB egentligen har tröttnat på idén. 

BB använder lite andra grepp än tidigare. Instucket i texten är ett kursivt utdrag ur en annan text. Han låter slutet vara öppet eller tvetydligt på ett sätt som jag inte sett i de tidigare. Samtidigt är det så mycket man sett förut i uppbyggnaden: det bufflige otrevliga mordoffret, det stänga huset där någon måste vara mördaren, de grepp statsrådet tar till för att förmå Persson att följa med på mordintervjuerna. Samtalsterapeuten som ger en skratt-spegel åt oss för att betrakta karaktärerna statsrådet och Persson.

Usch! Nu vill jag läsa något RIKTIGT bra!

Kommentarer
Postat av: Anna

Oj! Jag tror jag måste låna upp mig på en bunt igen. Nu blir jag ju nyfiken.

Du som har läst så många rätt nyligen. Har du läst den där det diskuteras schampoflaskors utseende?? Var det i samma som den där en man med knepigt sittand eglasögon blev mördad o där adjunketn får för sig att statsrådet har ett banr utanför äktenskapet?

Postat av: Johanna/bokidioten

Schampoflaskors utseende tror jag diskuteras i två olika böcker, bland annat statsrådets klipp!

Jag vet att jag läst den med de knepigt sittande glasögonen nyligen. Det är inte statsrådets klipp, inte statsrådet och döden, inte partiledaren avgår med döden och inte statsrådet klarar krisen (alltså troligtvis statsrådets fall, eller statsrådet sitter kvar!

Pinsamt att jag faktiskt inte kommer ihåg...

2008-02-01 @ 07:56:14
URL: http://www.bokidioten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback