Bron till Terabitia

Bron till Terabitia
Kathrine Paterson


Detta är en bok för barn av den åldern jag nu har lärt mig kalla tweenies - inte riktigt barn, inte riktigt tonåringar. Tweenies. Huvudpersonen, Jess, är i utkanten i skolklassen och drömmer att komma in, bli någon, genom att springa snabbast. Inte heller hemma syns han - fadern jobbar i New York hela veckorna, mamman och systrarna ser honom bara för det han inte gör. I grannstugan flyttar Leslie in, jämngammal, och de blir, i en ålder då detta är konstigt, vänner. En av de saker de har tillsammans, gör tillsammans, är att hitta på Terabitia.

När jag köpte boken tänkte jag att det var en fantasy-bok. Det är det inte. Men det är en fin skildring om hur elvaåringar är, och hur de uppfattar sin omgivning. Och det är ingen vacker bild vi får se. Barn är inte snälla mot varandra. Och vuxna ser inte alltid barn. Boken rekommenderas, inte som en fantasybok, utan som en finstämd skildring om hur barn tänker och känner. 

Kommentarer
Postat av: Marika

Jag tycker att det är så konstigt att filmen verkar vara en fantasyfilm, för det är inte alls så de minns boken. Har bara ett väldigt vagt minne av att barnen hittade på en fantasivärld eller något i den stilen. Var det verkligen så viktigt i berättelsen egentligen?

Postat av: Johanna/bokidioten

ja, precis! Man mer anar Terabitia än får se det. Det är Terabitias funktion för barnen som är viktig, inte är fantasivärlden i sig!

2008-06-14 @ 15:47:08
URL: http://www.bokidioten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback