hämta lämna leva

hämta lämna leva
Malin Danielsson & Lotta Thorelius

Det finns en uppsjö av lite glassiga lite oj-hur-blev-det-så-här-sån-här-vill-jag -ju-inte-bli! Lite scablonmässigt (och kanske lite elakt) skulle jag vilja säga att det är stockholmstjejer i karriären som fått ge röst åt ett fenomen. När skulle jag vilja nämna, förutom bitterfittan (Maria Sveland) även uppdrag mamma, uppdrag pappa, uppdrag familj, Terri Herrera, Martina Haag, Hillevi Wahl - och alla andra som skulle kunna dyka upp på omslaget till tidningen mama.

Den här boken handlar inte om dem. Den här boken tar upp ett tiotal familjer, några från Stockholm, några från Norrköping, och låter paren berätta om sin vardag. Som stöd har fått skriva dagbok, både han och hon, någon vecka innan intervjun. Det här är nästan konsumentverket-torrt. Men, liksom något från Konsumentverket, innehåller det mycket, och mycket som är matnyttigt. Frågan den här boken svarar på är men hur gör alla andra för att få det att gå ihop, då? Familjerna som är intervjuade är sinsemellan mycket olika -från karriäristfamiljen med städhjälp till ensamstående tonårsmamman och invandrarfamiljen. (Det syns tydligt i texten att karriär-familjen har ett annat sätt att uttrycka i ord varför de gör som de gör, en vana vid att motivera och problematisera sina beslut, till skillnad från många av de andra som bara gör). Man kan göra på många sätt, är budskapet jag tar med mig. Det finns inte ett rätt sätt. Och andra har det inte som en räkmacka.  Jag skulle tro att den här boken inte har stora chanser att hamna i en pockethylla. Men det borde den göra! Inte minst för den fina litteraturlistan som kommer sist i boken.   

Kommentarer
Postat av: Karstenvilje

Enjoy your website very much. Good job!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback