Otrogen på öppen gata

Otrogen på öppen gata
Belinda Olsson

Jag läste ju nyligen
gravidchock och Eva tipsade i en kommentar om att det finns en fortsättning. Så en sväng till akademibokhandeln och sex böcker (inte sex-böcker, här ser man att det är viktigt att hålla koll på särskrivningar!) rikare gick jag hem.


Jag vidhåller att jag inte gillar huvudpersonen Agata något vidare. Jag stör mig på många av hennes val och jag är glad att jag inte träffar henne i verkligheten - misstänker att jag nog är en av de där som stirrar lite för mycket när någon kör barnvagn med cigaretten i munnen.

BO är träffsäker när hon skildrar idealbilden av en blivande mamma och den subkultur som skapas bland mammalediga som är ute och går med barnvagnen i bredd och dricker cappuccino som vuxenvälling. Det är många gånger jag höjer blicken och tänker att "precis så här var det ju!" Det gäller även människor som stövlar in och kommer för nära, som självklart tar för sig av barnet som om barn är allmän egendom. Och ibland gapskrattar jag. Som skildringen av Agatas förlossning, eller första mötet med en jobbkollega.

Agata passar så sällsynt illa in i den konstruerade mammarollen. I mitten av boken börjar jag istället betrakta vilka konsekvenser hennes mamma-agerande får för lille Alex. Och vet ni vad, det tycks inte som om Alex far det minsta illa av att Agata gör allt "tvärtom"! Detta var en riktig aha-upplevelse - för det finns ju en föreställning om att mammarollen till syvende och sidst är den som är bäst för barnet. Och om det inte är så  vilken rätt har man då att moralisera? 


Kommentarer
Postat av: Eva

Kul att tipset gav något! Läser du förresten Belindas blogg? Där var en hätsk debatt om vindrickande som mamma härom sistone..



http://studiobelinda.blogspot.com/2008/06/lite-fortsttning-p-r-jag-en-alkismorsa.html

2008-06-19 @ 07:36:45
Postat av: Johanna/ bokidioten

Eva, jag gick in och kollade in hennes blogg. Det känns kanske som karaktären Agata och karaktären Belinda inte är alltför långt ifrån varandra...

2008-06-25 @ 19:36:13
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: Axelelizabeth

Perfect site with convenient navigation. The design also pleases. Thanks!

2009-05-08 @ 10:30:51
URL: http://axelelizabeth.20six.fr

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback