Cherry Ames vid flyget

Cherry Ames vid flyget
Helen Wells

Den här boken kommer direkt efter Cherry Ames översköterska men det märks inte. Det finns inte en koppling till hennes erfarenheter från krigssjukhuset. Nu utbildas Cherry till flygambulanssköterska i krig och stationeras till England.


Böckerna om CA innehåller ett myller av människor. Många av dem har vi lärt känna första gången vid Spencer. Jag känner hela tiden att jag borde ha bättre koll. Detta till trots finns det i den här boken inte en referens till tidigare äventyr. Man tycker att hon borde ha mycket nytta av sina tidigare erfarenheter vid ett krigssjukhus?

Jag är förvånad över vad bra boken är. Cherrys bilder av krigets England stämmer bra överrens med min förförståelse. Och jag kan vända på historien: hur upplever lokalbefolkningen de till synes rika amerikanerna på flygbasen? Kan de förstå att amerikanerna jobbar hårt även om de nån gång då och då har tillgång till tuggummi och stek?

Cherry har också ett mysterium att lösa med den söta storögda flickan Muriels fader som misstänks vara tysk spion. Den historien är enbart fånig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback