Det finns en särskild plats i HELVETET för kvinnor som inte hjälper varandra - 8mars-inlägg

Det finns en särskild plats i HELVETET för kvinnor som inte hjälper varandra
Liza Marklund och Lotta Snickare


LM och LS, som bland annat är doktorand i ledarskap, har skrivit en storsäljare som ett utalande av Madeleine Albright har fått ge namn åt. De har byggt upp boken kring påståenden som de falsifierar (tex jamen alla vill faktiskt ha jämställdhet) och minröjare (tex det finns tre strategier för kvinnor att hantera ojämställdheten i samhället. fundera över vilken strategi som är din) samt exempel ur sina egna liv som de kallar mitt livs novell.

Jag gillade inte boken. Tvärtom blev jag faktiskt riktigt irriterad på den. För att förklara varför jag inte gillade boken vill jag berätta en rolig historia först. Detta är typisk forsknings-nörderi, men stå ut!

There was a train going north from England into Scotland, and in it were a Statistician, a Physicist and a Mathematician. Just after they passed the border into Scotland (with a sign up saying `You are now Entering Scotland') they looked out of the window and saw a black sheep in a field.

`Aha!' said the Statistician. `All Scottish Sheep are black.'

`Oh no', said the Physicist. `SOME Scottish sheep are black. Isn't that so?', turning to the Mathematician.

`I fear, gentlemen', said the Mathematician, `that you both go far beyond the data. All that can be said, and that with grave reservations, is that there exists in Scotland a field, in which there exists a sheep, AT LEAST ONE SIDE OF WHICH IS BLACK'.


För mig berättar LM&LS om de svarta får de har sett som är svarta på en sida. De är tendensiösa och övergeneraliserar. De berättar anekdoter för att bekräfta sina hypoteser. Och presenterar dem sedan som sanningar.

För att förklara vad jag menar plockar jag ett exempel från sid 53-54: "Undersökningar visar att kvinnor som skiljt sig får det svårare ekonomiskt men mår bättre psykiskt. Det totalt omvända gäller för männen. Män kan krossas av en skilsmässa. De går under av missbruk eller sjukdom eller depression."

LM&LS hänvisar till undersökningar (oklart vilka) som visar att det finns skillnader mellan kvinnor och män efter skilsmässor. De talar inte om vilka undersökningar de talar om, men jag har svårt att tänka mig att de författarna skulle hålla med om påståendet "det totalt omvända gäller för männen". LM&LS säger att alla får är svarta (=alla kvinnor får det svårare ekonomiskt men bättre psykiskt). Jag har svårt att tro att det är så uppdelat - det finns kvinnor som får det bättre ekonomiskt eller svårare psykiskt. De har helt enkelt inte underlag för att säga att "alla får är svarta". På motsvarande sätt skulle jag vilja vända mig mot utsagan "De går under av missbruk eller sjukdom eller depression." Jag har ganska lätt för att hitta motbevis. Jag tror, jag är övertygad, om att det liger en hel del i det de säger. Men den här boken kommer nog att frälsa bara de redan frälsta. Och ge många en känsla av aha! så det är därför!

Jag är allergisk mot övergeneraliseringar och tendensiösa slutsatser. Mest ilsk blir jag när det är någon som gör så här på ett område som jag finner angeläget. Och mäns och kvinnors olika situation på arbetmarknaden - och i livet i övrigt - tycker jag är angeläget. Synd bara att de gör ett så dåligt jobb att jag blir på min vakt istället för att köpa argumentationen. Jag vill inte kasta ut babyn med badvattnet. Men jag läser nog om "
under det rosa täcket" istället.


* källa: http://everything2.com/?node_id=774307. Vilka vetenskapsmän som sätts i vilka roller beror självklart på vilket ursprung man själv har.


Andra röster om Det finns en särskild plats i himlen för kvinnor som inte hjälper varandra:

"kvinnornas nya karriärbibel"
SalongK

"En skrämmande bok även om jag skrattade åt vissa av texterna."
Tokiga tankar

"När Liza och Lotta blir alltför strategiska för min karriärsmätta soffa-och-filt-hjärna roar jag mig åt att skratta åt Monica Hellströms fantastiskt roliga illustrationer - love!"
Karin Långström Vinge

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag köpte den där boken på rean. Trots att jag läst att den inte är så himla bra. En bra bok köpte jag för några år sedan och gav bort till min syster. Undrar vad den hette egentligen...Hmm, får nog ta reda på det. Den verkar mer balanserad än den du skriver om här.

Jag blev inte så sugen på att läsa boken nu bara. Typiskt.

Postat av: Charlotte

Intressant inlägg, tankeväckande. MEN måste bara påpeka (yrkesmässig plikt) att det inte är i himlen det finns en speciell plats för kvinnor som inte hjälper varandra utan i helvetet.

Himlens platser reserverade för hjälpsamma personer. =)

2008-03-08 @ 19:09:24
Postat av: Charlotte

Alltså nu blir jag rädd för att du misstolkar min ovan gjorda kommentar. Mitt påpekande rör att du har skrivit fel titel på boken, den heter Dfespi HELVETET fksihv.

2008-03-08 @ 19:15:52
Postat av: Johanna

Charlotte! Underbart! Vore det en freudian slip vore den verkigen avslöjande... Jag förnekar bestämt att Freud är inblandad och ändrar omedelbart rubriken! Tack!

2008-03-08 @ 20:35:16
Postat av: Johanna/ bokidioten

Anna, vad lugnande att du hört att den inte är så hinla bra. Jag började känna som att jag svor i kyrkan - så många tycks tycka den är fantastisk. Nej, på den fronten finns så mycket bättre att läsa!

2008-03-08 @ 20:38:01
Postat av: Tekoppen

Det skämtet finns faktiskt med i boken Den besynnerliga händelsen med hunden om natten, fast formulerat något annorlunda.

2008-03-09 @ 19:28:42
URL: http://tekoppenstankar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback