på tunn is

På tunn is
Jenny Diski


Om ni har följt min blogg ett tag vet ni att jag gillar Jenny Diski. JD har varit författare länge, men efter vad jag förstår är det här är det här hennes stora genombrottsbok. Och efter vad jag förstår är det här första boken som är självbiografisk.


På tunn is har två historier, varav den ena är kronologisk. För det första får vi följa JD till Antarktis. Svårigheterna att ens få lov att åka till Antarktis skildras exempelvis. Referensen till titeln är uppenbar - även om isen knappast kännetecknas av att vara tunn.


Den andra historien är hur hennes förhållande till sin barndom, om än inte förändras, så i alla fall högst motvilligt hanteras. JDs barndom tycks ha varit fasansfull. Och JDs reaktion är dels periodvisa depressioner, dels totalt ointresse. När boken börjar vet inte JD om hennes mamma är levande eller död. Och hon bryr sig inte heller, till skillnad från dottern, som har ett behov av att ha en mormor. Mot JDs vilja efterforskar dottern mormodern och JD gör ett par intervjuer med granntanterna i huset där hon växte upp. Vi förstår att hennes barndom till stor del var att gå på tunn is.


I de senare böckerna renodlas och finslipas det som är "diskiskt": motviljan att resa, förmågan att vara sig själv och vara sig själv nog. Att vara lat och göra så lite som möjligt. Och samtidigt vara så genomsympatisk. Detta  säreget "diskiska" är inte helt utvecklat här och det gjorde mig lite förvånad och besviken. Boken är helt enkelt mycket mer konventionell än exempelvis resa på tåg.


Boken är läsvärd. Jag har längtat så efter att läsa den här boken - den var inte lätt att få tag på - och jag borde förstått att det var upplagt för ett sting av besvikelse. Jag vill ha mer!




Andra röster om på tunn is

"När jag läser den här boken tvingas jag ofta stanna upp, för den sätter den igång tankar i mej, mina tankar och mina minnen som jag måste tänka klart innan jag kan fortsätta."
Cornelia läser

"Jag tycker dock hon lyckas beskriva resande på ett bra sätt, för det är det inte så man gör: blandar de nya upplevelserna med sina egna funderingar?"
Camillas boklåda

"Detta sagt så är det här ett riktigt intressant upplägg som faktiskt påminner mig en smula om Stridsbergs Happy Sally, i stil såväl som innehåll; [...]"
Katafonteolog

Kommentarer
Postat av: Kersti

Jag gillar också Diski men har tyckt bättre om hennes andra böcker.

Postat av: camilla

Av alla Diskis böcker tyckte jag bäst om den här. Mest för att det bara är EN (fysisk) resa och inte flera, som i de andra böckerna jag har läst av henne. De andra böckerna har lite för mycket novellformat över sig och det formatet och jag drar inte riktigt jämnt, alltså..

Sen visste jag inte heller vad jag hade att vänta av den och blev positivt överraskad.

2008-03-15 @ 12:47:45
URL: http://camillasboklada.blogg.se/
Postat av: Johanna/ bokidioten

Roligt att se två Diski-kännare som tycker så olika! Jag hade högt ställda förväntningar på den här och jag tror det bidrog. Får väl se vad jag tycker den gång jag läser om den.

2008-03-16 @ 18:13:11
URL: http://www.bokidioten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback