Stranger in a strange land

Stranger in a strange land
R. A. Heinlein


RH tillhör min ungdoms solklara favoritförfattare. Trots det, och trots att boken inte är mer än 400 sidor lång, har jag haft boken med mig sedan början av januari. Sällan har jag avslutat en bok med en sådan känsla av tillfredställelse.


Boken, som väl får karakteriseras som en modern klassiker, kom 1961. Jag är tvehågsen i min uppfattning om boken. För att tydliggöra varför skulle jag vilja börja med att citera ur förordet till min upplaga:


Strange in a strange land is not a novel you are going to forget. It is chocking. It is iconoclastic. It is satirical. It is deliberately annoying, and sometimes very funny. It runs down sacred cows ad slaughters them hilariously. Although he knew it was an impossible task, Robert Heinlein deliberately set out to question every axiom of Western Culture. To throw doubts and, if possible, make the antithesis appear a possible and perhaps a desirable thing. It is because he is so successful that a furore arose when this novel was first published in America. It became the target of vicious attacks, and paeans of praise. Some declared it to be his best novel - others claimed that Robert Heinlein had taken leave of his judgement. Now decide for yourself.


Detta är uppkäftigt skrivet, inte sant? RH låter jorden vara en stat och Mars på väg att bli kolonialiserat. En tidig expedition träffar en överlevande från en än tidigare expedition, Michael Valentine, som har blivit uppfostrad av marsianer.

En viktig fråga i boken skulle kunna vara vad är en människa? Även om RH ibland snuddar vid frågan är inte det den viktiga. Mike blir av lika anledningar snuskigt rik. Samtidigt som han inte har några begrepp om pengar. Och samtidigt som framtidens säkerhetstjänst försöker ta kål på honom. En sjuksköterska, Jill, smugglar ut honom från det sjukhus han befinner sig på och de hamnar hemma hos Jubal, en äldre egocentrisk kombination av läkare, jurist och skräplitteraturförfattare som bland annat har tre sektreterare (som naturligtvis är undersköna). Mike lär sig att leva som människa - men samtidigt påverkas människorna i hans omgivning av honom. Marsianerna har förmåga att kontrollera kroppen (andning, sömn etc) och sin omgivning (disintegrera objekt, tex). Marsianerna har också vanor som framstår som barocka för att inte säga frånstötande: att äta sina älskade, tex.


Jag hittar inte så mycket omvälvande. Ffa inte vad gäller kvinnorna. De är fortfarnade kvar i sextiotalet och ska vara söta och inte alltför smarta. Kvinnorna är tydligt underordande männen. Detta misogyna drag kommer jag ihåg från min barndoms bekantskap med RH. Och det är synd på en intressant författare. RH är politiskt intresserad och använder sina skildringar till att testa och skildra alternativa politiska system. I den här boken märks det kanske tydligast i utformingen av FN och dess sekreterare (och den dolda maktfaktorn Alice/Agnes Douglas). RH visar upp en negativ bild på statens roll och står för en klar nyliberal ideologi. Varför finns det inte fler böcker med politisk idémässig idéprövande profil! Rubus Libri (som för övrigt är en riktigt intressant bokblogg) har skrivit ett tankvärt inlägg om statsskick och fantasy.

RH introducerar också en rad ord och företeelser, den som påverkat mig mest är ordet grok. att grok är att förstå på ett djupt liggande plan. Som ett exempel, jag vet att jorden är rund men det är inget jag grokkar. Detta är ett begrepp jag tar med mig i min tankevärld!

Det finns ett antal sidor om  boken av bättre och sämre kvalité. Det är uppenbart att detta inte är en kultbok, men att det kanske har varit det. Det är nackdelen med SF: den kan blil så tydligt föråldrad.  Wikipedias sida är mycket omfattade och ger intressanta vinklingar på boken och  My cup of tea tar upp det som ett litterärt "måste".


Kommentarer
Postat av: Arina

Jag var inte så gammal när jag läste Stranger... och hade väl inte utvecklat min förmåga att analysera. Jag tyckte boken var konstig jämfört med Heinleins vanligtvis ganska raka äventyrsberättelser, men absolut inte dålig. Kanske skulle jag läsa om den.

Postat av: Eva

Jag är så nyfiken! Vilka frågor dök upp efter att du läste Stockholmssägner?

2008-03-29 @ 08:44:38
URL: http://boktokig.blogg.se
Postat av: Johanna/ bokidioten

Arina: fin blogg, förresten! Jo, den är väl värd att läsa och det var intressant att du skrev att den är så mycket svårare läsning - jag hade precis börjat fundera på hur avancerad läsare jag var som tonåring.


Eva: jag svarar inne hos dig snart!

2008-03-29 @ 11:40:31
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: Magnus

En viktig fråga i boken skulle kunna vara vad är en människa? Även om RH ibland snuddar vid frågan är inte det den viktiga.

Intressant! Som kanske framgick av min egen korta kommentar tycker jag att det är precis det som är det centrala i Stranger. Sedan innehåller den en hel del andra frågor om samhällets utformning etc. som också är intressanta, men som mig framstår som fullständiga bisaker i den här berättelsen. Den fråga som ges störst vikt vid sidan av Mikes relation till det mänskliga är väl i så fall utforskandet av vad religion och mystik gör med människor.

Att kvinnoporträtten sitter fast i 1960-talet är kanske inte så konstigt när boken kom ut 1961, men visst kan jag hålla med om att de inte precis tillför någon större behållning till läsningen.

Jag håller med dig om att Stranger, även om den är en sf-klassiker, knappast kan betraktas som någon kultbok idag. Däremot upplever jag den inte som särskilt föråldrad, just för att dess huvudtema är tidlöst, och inget i framställningen egentligen hänger på en tydligt föråldrad världsbild, eller en tydligt föråldrad idé om framtiden, vilket annars är de saker som lättast gör att sf passerar sitt bäst före-datum.

Mycket trevlig och intressant blogg, förresten!

2008-04-07 @ 16:52:39
URL: http://www.mycupoftea.se/
Postat av: Johanna/ bokidioten

Tack för en bra och insiktsfull kommentar! Jag håller med dig nästan helt och hållet (för nog tror jag att man redan på sextiotalet kunde skriva mindre misogynt!). Du sätter verkligen huvudet på spiken när du lyfter upp "vad är en människa" som en av huvudfrågorna. Under läsningen funderade jag mycket på i vilken utsträckning det är en viktig fråga för RH, och i vilken utsträckning det är en viktig fråga för mig. Han skulle kunnat göra så mycket mer av det! Också för att han aldrig sätter gränser för Mikes möjligheter att vara marsian - är det möjligt att klara sig helt utan sömn? Få objekt att sväva etc.

2008-04-07 @ 19:04:10
URL: http://www.bokidioten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback